Falbygdens Ananascheesecake

För något år sedan fick jag hem en ost från Falbygdens ost och även ett recept på vad man kunde göra för gott med den. Det var en Le Roulé Ananas, en handrullad färskost från Frankrike som är gjord på pastöriserad komjölk och ananasbitar. Mycket god med en söt och fräsch smak! Den är märkt med "Falbygdens rekommenderar", en märkning de använder på ostar som de vill pusha lite extra för.
 
Jag kan rekommendera att göra en sådan här om du väntar gäster på nyårsafton då det blev väldigt gott! Här kommer receptet och det har jag plankat rakt av från Falbygdens!
 
Falbygdens Ananascheesecake

Tid: 30min + 5 timmar i frysen
6-8 personer

Du behöver:

  • 3 st ägg
  • 1,5 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 200 g Le Roulé Ananas
  • 3 dl vispgrädde
  • 10 digestivekex eller stora pepparkakor

Gör så här:

Dela äggen, lägg äggulorna i en bunke och äggvitorna i en annan. Häll strösocker och vaniljsocker över äggulorna. Vispa först äggvitorna till ett fast skum, använd gärna elvisp. Skummet ska vara så fast att man kan vända upp och ner på bunken.

Vispa därefter äggulorna och sockret till en pösig ljusgul smet, gärna med elvisp.

Blanda i Le Roulé Ananas (lägsta hastigheten på elvispen). Vispa grädden i en egen bunke och rör därefter ner den vispade grädden försiktigt i den andra smeten.

Rör försiktigt med en sked ner de vispade äggvitorna. Krossa kexen (eller pepparkakorna) och lägg hälften av smulorna på botten av en rund form med löstagbar botten.

Häll i smeten och strö resten av kex/kaksmulorna ovanpå. Ställ i frysen i ca 5 timmar. Tag ut kakan 15-30 minuter i rumstemperatur före servering.

 

 


Kommentarer
Postat av: anna

Jag måste lära mig att tycka om ananas förstår jag ;)

2013-12-26 @ 10:37:55
URL: http://heltenklaanna.blogg.se
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

sv: Ja visst finns det! Det hade jag absolut, och detsamma :)

Spännande med ananascheesecake! Hade den osten hemma här för ett tag sedan, jättegod :)

2013-12-26 @ 12:33:17
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se
Postat av: Margita

Tackar! Jodå, min julafton var jättehärlig. Har precis skrivit ett litet inlägg om det.

Ananaskakan verkar vara nåt alldeles speciellt.
Ha en fortsatt god helg! :)

2013-12-26 @ 12:41:34
URL: http://sengas.bloggplatsen.se
Postat av: Fröken M

Mmm... det lät både spännande och GOTT ! :)
Kram

2013-12-26 @ 21:36:09
URL: http://frokenmela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0