Fläskfilé med ört- och vitlökstäcke

 Här är en maträtt som passar bra till helgens middag!

Du behöver:
 
600 gram fläskfilé
salt och peppar

Ört- och vitlökstäcket:
300 g färska champinjoner
Lite matfett
2 vitlöksklyftor
1 liten bunt persilja
1 liten kruka basilika
4 dl crème fraiche
2 msk tomatpuré
3 msk mango chutney
Salt
torkad chili
1 krm svartpeppar

Gör så här:

1. Putsa fläskfilén och skär den i 2 -3 cm tjocka skivor
2. Bryn dem gyllene runt om i lite matfett. Krydda med salt och peppar. Lägg över dem i en edlfast form.
3. Ansa svampen och krydda den. Fräs den i lite matfett med pressad lök.
4. Hacka persilja och basilika. Blanda samman med svampfräset, crème fraiche, tomatpuré och mango chutney. Smaka av med salt, chili och svartpeppar.
5. Bred blandningen över filébitarna och gratinera mitt i ugnen ca 15-25 min på 225 grader.

Till detta gjorde jag en potatisgratäng och en sallad beståendes av avokado, apelsin och rödlök. Blev jättegott!
 
 

Kommentarer
Postat av: Margita

Milda makter! Det verkar gott värre!
Mat är bland det bästa som finns.

Nej, inte riktigt klar med allt julpyssel men jag skyndar långsamt. Är heltids sjukpensionär så jag har mycket tid över och kan ta det lugnt :)

2013-12-20 @ 18:20:04
URL: http://sengas.bloggplatsen.se
Postat av: Ditte

Å, mums så gott det ser ut! Jag älskar vitlök... Fast snön får gärna lysa med sin frånvaro, och det gör den här ;)

2013-12-20 @ 19:55:35
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: camilla

Mums. Det där lät jättegott.
Det där måste jag testa nån dag.
Tack för receptet!
Kram!

2013-12-21 @ 08:01:48
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Decdia

Åh, gott! Dregel!

2013-12-21 @ 11:51:50
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Susanna i Oslo - Julkalender på bloggen!

Men mums! :D Det måste jag prova på! Är lite trött på att bara steka upp fläskfile eller köraa helfläskfile i ugn så detta låter ju fantastiskt gott och jag älskar allt det som finns med i receptet. Har dille på champinjoner just nu (och jag är inte gravid hihi). Kan manevt utesluta mangon eller försvinner det mkt smak då?

Sorry att jag är lite trögare än vanligt att svara på kommentarer och titta inom men det är helt vilt just nu med julkalendern som jag har på bloggen! Men snart är det över, på gott och ont ;)

GOD JUL!

Kram på dig!

2013-12-22 @ 01:35:45
URL: http://fruroeim.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0