Grekisk lasagne

Lasagne är gott och en klassiker. Men ibland kan man vilja piffa till den eller göra alternativa varianter. Här kommer en med grekisk touch.
 
Du behöver:

500g köttfärs
1 röd lök
1 röd chili
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
soltorkade tomater
2-3 msk tomatpuré
basilika, oregano 
salt, peppar
10-15 gröna oliver
150 gram fetaost
lasagneplattor
ca 2 dl mjölk
riven ost

Hacka lök, vitlök och chili och fräs i olja, tillsätt sedan köttfärsen. Salta och peppra. Häll i burken med krossade tomater och de andra kryddorna. Halvera oliverna och strimla de soltorkade tomaterna och blanda ner dem. Tillsätt mjölk och tomatpuré och låt allt puttra ihop. Varva lasagneplattor och köttfärs i en ugnsfast form, smula över fetaost på varje lager. Strö över riven ost som ett översta lager. In i mitten av ugnen ca 20-25 min på 225 grader.
 

Kommentarer
Postat av: Fröken M

Gott ! jag älskar grekisk mat överlag !
När det kommer till fyrklövern har jag bara 4 koppar, fat, assietter och ljushållare än så länge, men jag skulle mycet väl kunna tänka mig att utöka den efter hand med mer koppar och fat ! men som du säger - det tar ju plats och är lite "lyxigt" när man bara kan använda dem så kort stund varje år. Dom är ju inte direkt gratis heller... tyvärr !

2013-10-25 @ 14:53:47
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Fröken M

Nä, dessa fick jag faktiskt direkt från dom, men man borde kanske be mamma köpa ett set oxå så att man har lite fler av varje !

2013-10-25 @ 15:40:24
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Linnéasgoodiebag

Men åh så gott, ska jag absolut testa:) Vad roligt att hitta till dig med:) Visst går det fort, lite för fort ibland och dom växer ju så fort dom små liven:) Hoppas att du får en fin fredagskväll. Kramar Linnéa

2013-10-25 @ 16:33:21
URL: http://www.linneasgoodiebag.se
Postat av: Camilla

Mums vad gott :) Ny grym tävling på min matblogg så kika gärna in där och tävla om produkter värda över 1000 kr :)

2013-10-26 @ 08:39:27
URL: http://www.coquina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0