Chokladfondant

Håller på att googla sönder datorn i min jakt på en god nyårsdessert. Hittar massor med gott att göra, men har svårt att bestämma mig! Har dock bestämt vad jag ska göra för dessert till nästa nyår! Eller, jag hinner väl ändra mig tusen gånger om innan dess. Men något jag velat göra länge är chokladfondant! Vet inte varför jag inte kommit till skott med detta då jag är en riktig chocoholic! Hittade det här receptet hos Coop och det låter galet gott, don't you think?! Kanske ska jag göra detta redan imorgon ändå, hm....
Du behöver
 
4 msk strösocker
2 ägg
2 äggulor
100 gram smör
100 gram mörk choklad (minst 70% och med apelsin- eller mintsmak)
2,5 msk mjöl
 
Till servering
 
8 björnbär
12 hallon
citronmeliss
2 tsk florsocker
½ dl hallonsylt
1 msk vatten
muffinsformar

Vispa socker, ägg och äggulor pösigt. Smält smöret i en kastrull och ta från värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i det smälta smöret. Rör om tills chokladen har smält.

Blanda chokladsmeten med äggblandningen. Vänd ner mjölet.

Spritsa eller fördela med sked eller sprits smeten i formarna. Grädda mitt i ugnen 7 minuter.

Stjälp upp på tallrikar. Skär ut ett snitt i varje fondant, så lite choklad rinner ut. Garnera med hallon, björnbär och citronmeliss. Pudra över florsocker.

Lös upp lite hallonsylt i 1 msk vatten. Gör en sträng hallonsås på varje tallrik.

 

 bild och text från Coop
 

Kommentarer
Postat av: Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Jag ska göra chokladfondant till imorgon, fast med lite annat smått och gott till :)

Svar: Så gott! Jag kommer förbi ;)
radhuslivet.blogg.se

2014-12-30 @ 12:56:22
URL: http://blogg.loppi.se/mamabeatrice/
Postat av: anna

ser ju galet gott ut

2014-12-30 @ 14:36:49
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0