Vita maränger

Fick nåt ryck igår. Kände att jag ville dra fram köksassistenten, men hade inget särskilt jag borde baka inför nyårsafton. Gick runt och grunnade en stund och bestämde mig sedan för att göra maränger, de kan man ju spara ett tag och det är så gott till glass! Så, sagt och gjort, maränger fick det bli. Den här gången ville jag försöka få dem så vita som möjligt. Sist jag gjorde dem blev de mer rosa/beige, vilket funkar det med iochförsig. Men jag lyckades, de blev vita, fina och goda! Det blir de om du gräddar dina maränger på låg värme och lagom länge.
 
Du behöver
 
4 äggvitor
2 dl strösocker
1 kryddmått ättiksprit
 
Börja med att vispa enbart äggvitorna i ca 1 minut. Tillsätt sedan ättikspriten och rör ytterligare ca 1 minut. Häll sedan sakta i strösockret medan du fortsätter vispa. Vispa sedan på hög hastighet tills äggvitorna blivit ett fast och blankt skum (du ska kunna vända bunken upp och ner utan att innehållet faller ut). Spritsa eller klicka ut maränger på bakplåtspapper. Grädda dem längst ner i ugnen i 100 grader i ca 1 timme. Stäng sedan av värmen och låt marängerna stå kvar i ugnen ytterligare någon timme.
 
Hur många maränger du får ut beror på hur stora du väljer att göra dem. Jag gjorde ganska små maränger och jag fick ut ca 150-160 st.
 
Vita och granna efter gräddning!
Perfekt ha hemma om man vill bjuda på dessert eller vill ha något gott.

Kommentarer
Postat av: åsa i åsele

Jag bara måste testa göra maränger, tänker så varje gång Du bloggar om maränger :)

2014-12-30 @ 11:45:46
URL: http://naltabblovers.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0