Denna platta fyrkantiga värld...

Som vuxen är det både fascinerande och nästan skrämmande att se hur barn närmast kan bli besatt av något! Just nu är det Minecraft som är den stora grejen för sonen och alla hans kompisar. Allt jag hör dem prata om är Minecraft och jag är övertygad om att de drömmer om rutiga världar med!

Vi har spelet hemma och det tjatas konstant om att få spela. Nu försöker vi vara ganska strikta med att det är lördag som är veckans speldag, men visst händer det att han får spela någon gång när det inte är lördag. Men det enda jag får höra om veckans alla dagar är om creepers, zombies, bybor och andra figurer från spelet. Jag ska vara ärlig, jag fattar INGENTING!
 
I lördags gick det så bra för sonen på simskolan att jag ville ge honom en liten belöning. Det blev något han önskat sig ett tag, en Minecraftbok. Hm, vet inte om det var det bästa. Han sitter konstant med näsan i boken och kör gärna högläsning för oss andra. En kollega berättade att hennes barn varit Minecraft-fantast i tre år nu. Aaah! Jag hoppas jag inte behöver höra om denna konstiga värld så länge, jag är redan less! Säger inte att Minecraft är dåligt, ser hellre att han spelar det än andra suspekta spel. Det är mer det där att han är helt uppslukad av det hela som jag finner intressant. Dygnet runt är det bara Minecraft i hans huvud. Nu när jag väckte honom på morgonen började han dagen med att berätta för mig hur man bygger dörrar...

Är Minecraft stort hos er med?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Madde / Livet som mamma och lärare

William har hållit på med minecraft under flera år nu. Jag gillar upplägget, hans engelskan är riktigt bra tackvare minecraft. Dessutom innehåller det matematik och konstruktion. Just minecraft ser jag som ett perfekt spel, han spelar även roblox. Han och hans vänner samt tremänning bor utspridda i stan men umgås genom spelet på Skype vilket för mig är jättebra. Vi har böcker, leksaker och ja spelet här hemma. Perfekt enligt mig. :)

2014-11-10 @ 06:53:25
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Madde / Livet som mamma och lärare

William har hållit på med minecraft under flera år nu. Jag gillar upplägget, hans engelskan är riktigt bra tackvare minecraft. Dessutom innehåller det matematik och konstruktion. Just minecraft ser jag som ett perfekt spel, han spelar även roblox. Han och hans vänner samt tremänning bor utspridda i stan men umgås genom spelet på Skype vilket för mig är jättebra. Vi har böcker, leksaker och ja spelet här hemma. Perfekt enligt mig. :)

2014-11-10 @ 06:53:26
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Madde / Livet som mamma och lärare

William har hållit på med minecraft under flera år nu. Jag gillar upplägget, hans engelskan är riktigt bra tackvare minecraft. Dessutom innehåller det matematik och konstruktion. Just minecraft ser jag som ett perfekt spel, han spelar även roblox. Han och hans vänner samt tremänning bor utspridda i stan men umgås genom spelet på Skype vilket för mig är jättebra. Vi har böcker, leksaker och ja spelet här hemma. Perfekt enligt mig. :)

2014-11-10 @ 06:53:33
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Timeoftiger

Ja, det är stort hos oss också!

2014-11-10 @ 08:18:23
URL: http://timeoftiger.blogg.se/
Postat av: Elin - Livat på torpet

Åhh vad jag känner igen mig!! Här pratas det konstant om creepers, zombies, pickaxe och diamanter. Fattar noll jag med.

Är boken bra? Har funderat på att köpa den till Edvin, men tänkte att han kanske är för liten för den?

2014-11-10 @ 08:38:02
URL: http://blogg.loppi.se/elinteg
Postat av: Znogge

Det är nog väldigt stort hos väldigt många! Jag hör talas om det dagligen :-)

2014-11-10 @ 09:08:42
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: anna

Jag fattar ingenting av det heller. Mitt ena barn är för stort för det och det andra är för litet men barnen på jobbet pratar ständigt om detta och ritar alla dessa figurer

2014-11-10 @ 09:32:38
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Robin, som inte ens har spelat det pratar om det. Fast det är mest om han ser något på affären eller så. Det är flera stycken han känner som spelar det, så han har väl hört dom prata ;)

2014-11-10 @ 09:45:45
URL: http://blogg.loppi.se/mamabeatrice/
Postat av: Annika

Oj, detta var nåt nytt för mig. Nu har jag ju mest bara tjejer runt mig så det kanske är därför. Ska ta och googla lite för man vill ju hänga med. Eller så får jag intervjua mina tjejer (barnbarnen).
Måndagskramen

2014-11-10 @ 09:55:55
URL: http://badtant.bloggo.nu
Postat av: Frida

Hos oss (har 2st snart 13-åringar, en pojk och en flicka) går spelandet av minecraft i perioder. Minecraft är nog det spelet jag helst ser att dem spelar, då det känns mångsidigt! Inte så insatt, men sonen vill gärna spela mycket värre spel, så Minecraft känns "snällare".
När vi var på klubbmöte med orienteringen i heögen var det nån som tyckte de kunde köra orientering i Minecraft...

2014-11-10 @ 11:24:22
URL: http://knappgoken.byemschen.se
Postat av: Anna - Vitt eller svart

Jepp. Minecraft fungerar ju lite som Lego i cyber och det känns liksom mer okej, som du säger, än andra suspekta spel. Och här spelar de två äldsta tillsammans vilket är kul.

Det går i perioder här, mellankillen har det på PS3 och just nu är han väldigt kreativ och det är riktigt kul att se vilken fantasi han har och hur smart och korrekt arkitektoniskt han tänker. Själv tittar jag och säger oj ja vad bra blabla för jag fattar inte hur de ens ser hur de ska röra sig?! Skulle bli galen själv och jag tror helt klart att allt är fyrkantigt i deras huvuden ibland...

Boken, vad är det? En handbok? Kanske en bra present till 8-årsdagen tänker jag.

Jag måste nog säga att jag gillar Minecraft i det stora hela. :)

2014-11-10 @ 15:17:15
URL: http://vittellersvart.blogspot.se/
Postat av: Mammsen

Berätta gärna om boken? Undrar oxå lite vad leksaker är för något som Madde skriver om?

Jodå här sitter man oxå med näsan o paddan o minecraft. Engelskan är ju klockren och han har kommit långt i språket, för att vara sex år. Vilka uttryck. Sonen tycker om youtube filmer med minecraft.

2014-11-10 @ 22:01:50
URL: http://www.mammsen.wordpress.com
Postat av: Anna - mamma till två prinsessor och en prins

Jodå, stora tjejen och hennes kompisar spelar mycket. Hon har alla handböckerna och läser dem flitigt. Jag var lite misstänksam först, men hon har lärt sig massor (både engelska och matte) med hjälp av spelet, så nu är jag mestadels positiv.
Funderar på att be henne skriva "recensioner" av böckerna som jag lägger upp på bloggen. Lite tips inför jul kanske?

Må så gott!
Kram

2014-11-11 @ 21:15:02
URL: http://annasfotnoter.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0