Smart mat

Hur man äter påverkar hjärnan enligt forskning. Här kommer några tips att lägga på minnet inför nästa besök i matbutiken!

Ägg - bra för minnet.
Ska jag skriva upp på min inköpslista. Om jag kommer ihåg vill säga...

Bär - bra för koordination och minne.
Som sagt, om jag kommer ihåg...

Spenat - håller hjärnan ung och lindrar spänningshuvudvärk.
Ska inhandla bladspenat idag!

Fisk - minskar risk för demens och förbättrar minnet.
Ops, här måste jag skärpa till mig med andra ord!

Nötter och mörk choklad - innehåller antioxidanter, ät med måtta.
Måtta? Ett ord jag inte känner till...

Gul senap - mindre kalorier än majonäs.
Uhm, ok.

Äter du smart kan du även undvika att bli trött och förkyld nu när mörkret breder ut sig över oss inför vintern. Kanske nåt jag borde tänka på själv. Frukt och grönt är alltid att föredra framför godis och annat. Motion är också bra, att röra sig får igång kroppen. Men allt sånt här vet man ju egentligen redan. Gäller bara att hitta moroten och komma till skott. Har dock insett att morötter funkar dåligt för min del, jag behöver en piska! En PT kanske vore nåt och en personlig kock?!
 
bildkälla

Kommentarer
Postat av: ✫ Fru Eriksson

Tack för Smart Tips....
Svar Otroligt bra val av Armband - Remember Me,ska lägga det på minnet!

2014-10-03 @ 10:10:44
URL: http://frunsblogg.blogspot.se/
Postat av: Beatrice

Bra tips, fisk är något jag också borde bli bättre på att äta. Men jag skyller på grabbarna i det här huset, dom gillar inte fisk...
Motion är en annan sak som jag måste bli bättre på, fast där kan jag inte skylla på någon annan än mig själv ;)

2014-10-03 @ 10:52:51
URL: http://blogg.loppi.se/mamabeatrice/
Postat av: znogge

Spenat äter jag ofta och det kan jag tydligen fortsätta med ;-)

2014-10-03 @ 11:22:27
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Therese Bjärstig

Jag försöker få in mer fisk i vår köttbaserade meny, så i dag blri det ungsbakad lax med sparris :-D Nyss hemkommen från dryg mil på cykeln. Så även i dag har jag gjort mina 30 minuter träning! Känns bra med utmaningar, jag har lättare att sköta mig då... Ha en fin dag! KRAM

2014-10-03 @ 11:34:15
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Åsa

Bra tips och lätta att anamma... egentligen ;-)

Fisk äter vi vanligtvis en gång i veckan, däremot spenat up never in my life, ändå skulle vi troligtvis inte dö av typ spenatstuvning eller spenatsoppa...

Är allergisk mot nötter.

Jag måste försöka på nått vis bli kvitt förkylningen för jag håller på bli tokig av att må skit å sämre hela tiden.

Min far är 82 å mamma 71 så jag vet hur det är att ha gamla föräldrar, de hade lättare att ha Elin tidigare, då de mådde bättre å Elin var mer lätthanterlig ;-)
Nu blir de trötta av att vara med henne å tycker det är jobbigare då hon har egna idéer å en stark vilja.

2014-10-03 @ 11:50:06
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Postat av: Patrik

Spenat är bra, det åt jag aldrig förut men sen jag började med "grönsmotthiefrukost" så får jag i mig en eller två nävar spenat varje dag. Hade dock en period (under bloggpausen) där jag trillade tillbaka på brödfrukost. Är ju rätt gott med nybakade ostfrallor och ett glas juice till frukost. Dock inte bra för formen så är tillbaka på ruta ett och har återfått spänningshuvudvärk titt som tätt. Men, nu är spenaten och mina smoothies åter på menyn.

Brukar också lyckas tappa bort moroten… men man ska kanske inte ha en morot utan sikta in sig på regelbundenhet och rutin?

2014-10-03 @ 13:26:31
URL: http://patrikludvigsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0