Hur sluta med socker?!

Så, hur gör man då om man känner att man överkonsumerar socker och har svårt att dra ner på sockerintaget?! Främst gäller det att rensa bort allt man har där hemma som innehåller massor med socker. Har man inte godis och kakor hemma är det svårare att falla för frestelsen. Rensa även ut sådant som ger snabba kolhydrater som vitt bröd, vitt mjöl och vitt ris. Undvik även att ha hemma sådant som färdigmat, chips, ketchup, saft, fruktyoghurt och läsk.
 
De snabba kolhydraterna gör dig oftast snabbt hungrig igen och då är risken att du småäter, något som lätt leder till att det är just godis och kakor som slinker ner. Därför ska man fokusera på att äta sådant som ger en längre mättnadskänsla. Exempel på detta är:
 
* fisk
* kyckling
* kalkon
* ägg
* fullkornsprodukter
* grönsaker och rotfrukter
* nötter
 
Det är viktigt att äta med jämna mellanrum och när jag var med i World of Shape åt jag var tredje timme. Ibland kunde det gå endast 2,5 timme mellan målen, men det fick inte bli mer än 3 timmar för då kunde jag känna hur sötsuget gjorde sig påmint.
 
Men mer om mellanmål imorgon. Idag börjar vi med att rensa ur våra skåp!
 
bild från thischarmingmum.com
textinspo från mabra.com
och boken Kärnfrisk familj! Så gör du! av N&M Mauritson
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Åsa

Meen Eller Jo Kanske ;-)

Nu är ju jag en som inte äter vad som helst, men skulle jag plötsligt rensa här hemma skulle jag nog få flytta... J äter kalaspuffar, har socker i kaffet, han gillar att ligga framför tv:n med en skål ostbågar/chips efter det jag lagt mig å han har egen tod :)
Elin får yogurt sån där safari heter de väl? Det är vardagens mellis efter skolan ihop med en halv frukt.

Jag äter ju mackor, det är min last ;-)

2014-09-17 @ 18:50:21
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Postat av: anna

tack för tips och råd :)

2014-09-17 @ 18:53:28
URL: http://heltenklaanna.blogg.se
Postat av: Life of Johanna

Första 13vekcorna av graviditeten :P Kunde varken dricka coca cola eller äta lösgodis, smaka noll. nu börjar det komma tillbaka lite, men inte på långavägar så gott :)

Ja, innan såg jag mest lite småfet ut, eller ja jag kände så iaf, nu är det mer gravidmage, tycker iaf jag (och arbetskamraterna :) Ja trött är jag ju, men den här extrema tröttheten har lagt sig lite. Men jag blir lätt anfådd, så gör jag ngåot måste jag vila lite, som tur var har jag kollegor som är toppen. bara jag som glömmer bort ibland att jag inte har samma ork längre, jobbigt du var så trött hela grav :(

Ja jag gillar med det, och jag tycker det är snällt folk har saker, men sedan har jag en inre bild hur jag vill ha det... försöker släppa lite på det, men svårt, har ju längtat efter barn så länge så det är lite svårt ibland, vagnen kommer jag inte ge mig på, nästa kan ju ha den med :)

2014-09-17 @ 21:22:01
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: Znogge

Att äta regelbundet är viktigare än vad man tror! Blir man för hungrig hinner mycket fel slinka ner i avvaktan på den "riktiga maten"!

Lycka till med utrensningen!

2014-09-18 @ 06:44:43
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0