Bedövning i näsan

Hela mitt liv har jag haft lätt att blöda näsblod. För torr luft, förkylning, sömnbrist och stress är några av faktorerna som har kunnat utlösa en blödning för mig. Även om näsblod i sig är ofarligt så är det lite besvärligt då blod gör av sig så mycket. Dessutom tycker många att det är ganska otäckt att se blod överhuvudtaget.
 
För en månad sedan hade jag extremt med näsblod, som mest blödde jag i två timmar en dag på jobbet. Kan inte påstå att jag fick mycket gjort. Åkte till vårdcentralen för att be dem bränna såret, men det slutade med att läkaren skrev en remiss till ÖNH.
 
Så igår var det dags. Det visade sig att två läkarstudenter skulle undersöka mig för att sedan redovisa det hela inför resten av gruppen samt "storläkaren". Ni vet bedövningen som tandläkare använder, sådan bedövning sprutade de in i min näsa och det rann ner i halsen på mig, smakade avskyvärt! Blev bedövad i såväl näsa som svalg och sedan körde de in en slang med en kamera på i näsan. Den åkte längre och längre in och tillslut måste de ha sett mina lungor kändes det som! Men de såg inga konstigheter. Så jag får leva med mitt näsblod helt enkelt.
 
Och ska jag vara ärlig så är jag glad över att jag bara "lider" av näsblod och inget annat.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: åsa i åsele

Tur de inte hittade nå fel,
även om jag absolut förstår att det är jobbigt att blöda näsblod ofta å mycket.

2015-12-15 @ 16:03:45
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Skönt att det inte är något fel, men låter ju jobbigt med näsblod för det :(.

2015-12-15 @ 18:59:28
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: anna

fy vad läskigt, tror det e typ samma bedövning som jag fick när de spolade mina bihålor, smakar pyton. skönt att det inte var nåt fel ändå. jag har en liten teori om att man kanske har vitaminbrist när man blöder näsblod...men tänkte på det du skrev om stress. jag blödde mkt näsblod idag, började bara sådär på morgonen. har haft det så förut också men det är nästan ett år sedan nu. känns tråkigt om det är tillbaka. kram

2015-12-15 @ 20:56:22
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Mammsen

Det är klart det är bättre med näsblod än något annat, men det kan ju vara rätt jobbigt. Hoppas det blir bättre ändå.

2015-12-15 @ 22:30:40
URL: http://www.mammsen.wordpress.com
Postat av: Anna - mamma till två prinsessor och en prins

Bra att du känner dig ok med resultatet!
Men ändå, trist att behöva "leva med det" när de kan bränna osv. Jag har flera i min närhet som fått hjälp när de haft näsblod i timmatal så som du beskriver. Sedan har det blivit bättre och de blöder inte alls lika lätt längre.
Kram

2015-12-16 @ 11:15:46
URL: http://annasfotnoter.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0