Hallonrutor med glasyrtäcke

Jag älskar långpannekakor! Särskilt om jag ska baka inför kalas, gillar att få ut många kakor på en bakomgång. Inför vårt 85-årskalas testade jag ett nytt recept och det blev riktigt goda kakor!
 
Du behöver
ca 30 bitar
 
3 ägg
3 dl strösocker
200 gr margarin
8 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
4 dl mjölk
3 dl frysta hallon
 
Glasyr
200 gr philadelphiaost
6 dl florsocker
0,5 tsk vaniljpulver (alt 1 tsk vaniljsocker)
150 gr margarin
kokos (till garnering)
 
Smält margarinet och låt det svalna medan du vispar ägg och strösocker tills det blir vitt och pösigt. Rör ner margarinet i äggsmeten. Tillsätt vetemjöl och bakpulver tillsammans med mjölken och vispa tills det blir en slät smet. Häll över smeten i en långpanna (jag körde med ugnsplåten som jag jag klädde med bakplåtspapper), strö över hallonen och grädda längst ner i ugnen, ca 25 minuter i 200 grader.
 
När kakan svalnat kan du göra glasyren genom att vispa ihop alla ingredienser. Bred glasyren över kakan och strö över riven kokos.
 
Denna kaka kan man med fördel skära upp i mindre bitar.
 
 
 
Originalrecept hittar du här.

Kommentarer
Postat av: Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Dom såg ju riktigt goda ut! :)

2015-03-23 @ 19:21:26
URL: http://blogg.loppi.se/mamabeatrice/
Postat av: Anna

Det måste jag prova

2015-03-23 @ 20:46:13
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: nathalie - ensamstående mamma till charlie

mmm vad fräscha och goda de ser ut! älskar sån färskostglasyr, tycker den blir så god =)

2015-03-24 @ 08:32:09
URL: http://livetomyarp.com
Postat av: Maria Grahn

Ser jättegoda ut, måste nog testa göra dessa.

2015-03-27 @ 10:37:54
Postat av: Anonym

Denna kaka var väldigt god. Den gör vi om här hemma. Så enkelt och så gott.

Svar: Vad kul ni tyckte om den!! :)
radhuslivet.blogg.se

2015-05-03 @ 22:12:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0