Så gör du en fotbollstårta

Att göra en fotbollstårta är inte alls svårt. Så här gjorde jag:

Då jag hade två runda tårtbottnar hemma så valde jag att använda dem istället för att baka en ny i långpanna. Jag lade dem bredvid varandra och skar till dem så att de tillsammans bildade en rektangulär form.
 
Jag mosade ca 3 dl tinade hallon tillsammans med vispad grädde. Detta bildade det nedersta lagret.
 
Till det andra lagret gjorde jag en vit chokladmousse.
 
Detta förberedde jag dagen innan så tårtan fick stå och gotta till sig över natten.
 
På kalasdagen vispade jag grädde som jag färgade med grön karamellfärg och spackade tårtan med grädden. Då jag har varit med om att grädden har börjat smaka dåligt och beskt när jag använt för mycket karamellfärg, så är jag lite försiktig med mängden färg jag använder. Så för att få fram en ordentlig känsla av gräs så hällde jag även kokos i en plastpåse och tillsatte några droppar av karamellfärgen som jag skakade kraftigt. På så sätt fick jag "gräs" som jag strösslade ut över grädden.
 
Med hjälp av vit kristyr målade jag upp de linjer som behövdes för att få fram fotbollsplanskänslan. Istället för att göra egen kristyr valde jag att köpa kristyr på tub.
 
Det finns fotbollsspelare i plast man kan köpa, men jag valde istället för att köpa björnar från Haribo. Sonen bestämde vilka färger respektive lag skulle ha och placerade ut "spelarna". Han ville inte ha ha någon fotboll, utan en marsipanros. Så det fick fungera som fotboll på tårtan. Om man inte vill köpa något som ska föreställa bollen kan tex en chokladboll få agera fotboll. Bara fantasin sätter gränserna!
 
Så, då var tårtan klar. Barnen tyckte den var fantastisk och ingen brydde sig om att det var en marsipanros istället för en fotboll. Alla glada och nöjda!
 
Summa summarum
 
Du behöver
 
2 tårtbottnar (alt göra en egen)
grön karamellfärg
grädde
kokos
2 valfria fyllningar
kristyr
gelébjörnar eller andra figurer att använda som spelare
marsipanros/chokldboll/fotboll/något likande
 
Vill man pyssla lite kan man ta fyra tandpetare och sätta fast små vimpelflaggor, då har du plötsligt hörnflaggor till din fotbollsplan!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Fyllningen lät jätte god. Hur gjorde du moussen med choklad, när jag har gjort det har det skurit sig. kram

2015-03-31 @ 15:52:31
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Aaa

Snyggt! Vad duktig du är. Det där är mitt sämsta område i köket...

2015-03-31 @ 19:18:13
URL: http://timeoftiger.se
Postat av: Marie

Men ohh så tjusig =D

2015-03-31 @ 19:47:48
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: nathalie

Så fin och verkar rolig att göra också :))

2015-03-31 @ 19:58:17
URL: http://livetomyarp.com
Postat av: Maria G

Så läckert, superfin tårta.

2015-03-31 @ 22:32:37
URL: http://mariagrahn.blogg.se
Postat av: Helen

Så fin:)

2015-04-01 @ 14:15:06
URL: http://starsinlife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0