Surdegsbröd

Har ni sett att KronJäst har ny förpackning till sin surdeg? Den finns som råg- och fullkornsvetemjöl och lanserades i butik i september. Enligt uppgift ska förpackningen ha en ventil på förpackningen som släpper ut den gas som naturligt bildas i en surdeg och på så sätt håller degen aktiv. Smart! Dessutom tycker jag det är smidigt att man kan köpa färsk surdeg om man plötsligt blir sugen på att baka. Jag har själv inte sån framförhållning att jag börjar en vecka i förväg med att göra egen surdeg.
 
Så igår bakade jag några surdegsbröd och receptet hittade jag på baksidan av surdegspaketet. Smidig förpackning måste jag säga då det var lätt att få ut all surdeg utan massa kladd! Hela familjen gav bröden tummen upp och brödet passade bra ihop med dagens sparrissoppa!
 
Du behöver
 
1 påse KronJäst Surdeg Fullkornsvete
25 gr färsk jäst (för matbröd)
5 dl kallt vatten
13,5 dl vetemjöl special
1,5 msk olivolja
2,5 tsk havssalt
 
Lös upp jästen i det kalla vattnet.
Tillsätt sedan alla ingredienser förutom saltet.
Knåda till en deg i ca 10 minuter med maskin och tillsätt saltet i slutet av knådningen.
Det är ok om degen är lös, men den ska inte vara kladdig.
Täck bunken med plast och låt jäsa i ca 1 timme till dubbel storlek.
Häll upp degen på mjölat bakbord och dela degen till 2 eller 3 limpor alternativt 4 baguetter.
Arbeta så lite som möjligt med degen medan du gör detta.
Lägg bröden på bakplåtspappersklädd plåt och sikta mjöl över dem.
Täck med plastfolie och låt jäsa ytterligare en timme.
Värm ugnen till 260 grader och sätt en plåt längs ner i ugnen.
När det är dags att grädda bröden ska du sänka värmen till 220 grader samt hälla 1 dl vatten på den tomma, varma plåten.
Snitta bröden 2-3 gånger innan du gräddar dem mitt i ugnen.
Efter ca 20 minuter är bröden klara, håll koll på dem när de börjar få färg så de inte bränns vid.
Låt svalna på galler.
 
Enjoy!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fröken M

Jag har testat att göra egen surdeg en gång och den blev allt annat än bra,
så den där färdiga kommer jag definitivt köpa nästa gång !
Varför krångla till det lixom ?! :)

Svar: Precis! Och skönt kunna vara lite spontan i sitt surdegsbakande :-D
radhuslivet.blogg.se

2015-10-19 @ 20:17:45
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula ★

Verkar riktigt gott :).

2015-10-19 @ 21:27:29
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: anna

surdeg är gott

2015-10-20 @ 15:48:06
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Anna - mamma till två prinsessor och en prins

Men jisses så gott! Den där får vi nog köpa hem så att maken får baka lite!
Tack för tipset!
Kram

2015-10-22 @ 16:03:32
URL: http://annasfotnoter.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0