Rödvinbärskaka med marängtäcke

Det vankas 2-årskalas så jag har börjat baka så att så mycket som möjligt ska vara klart i förväg. Provade ett nytt recept och oj, så gott det blev! Tycker man inte om det syrliga från vinbären kan man byta ut dem mot hallon, blåbär eller något annat man föredrar. Anar att dessa lär göra succé på kalaset!
 
Du behöver
 
Botten
60 gr smör
5 dl vetemjöl
0,5 msk vaniljpulver
2,5 tsk bakpulver
2,5 dl strösocker
2 dl mjölk
4 äggulor
2 msk kokande vatten
 
Marängtäcke
4 äggvitor
3,5 dl strösocker
ca 3 dl röda vinbär
 
Klä en långpanna med bakplåtspapper och sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser ordentligt och rör sedan ner de övriga ingredienserna så det blir en jämn smet. Häll smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.
 
Vispa äggvitorna och när de börjar skumma tillsätter du försiktigt strösockret. Fortsätt vispa tills smeten blir vit och blank, rör då varsamt ner de röda vinbären så att de inte krossas.
 
Ta ut botten efter ca 15 minuter i ugnen och häll marängsmeten över den. In med allt i ugnen igen i ca 6-7 minuter. När marängen börjar få lite färg är den klar. Låt den sedan svala och skär upp i bitar i önskad storlek.
 
 
Receptet hittade jag här.

Kommentarer
Postat av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

mumms

2015-09-08 @ 18:26:18
URL: http://domkallarmighannes.com
Postat av: Znogge

En kaka helt i min smak! Vinbär blir oftast en bra smakbrytning mot det söta tycker i alla fall jag :D

2015-09-09 @ 20:16:52
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Maria G

Så gott det ser ut, tack för receptet.

2015-09-10 @ 03:13:37
URL: http://mariagrahn.blogg.se
Postat av: anna

Smarrigt :)

2015-09-10 @ 13:39:31
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Maria at inredningsvis

MMMM ja tack :) detta ska provbakas

Idag har jag förhöjande inredningstips på bloggen :)

Ha en fin ny vecka!

LOVE Maria Inredning - it's Swedish for decor


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0