Yoghurtbröd

Bakade yoghurtbröd igår. Det blev mycket gott och här kommer det enkla receptet!
 
Du behöver:
 
2 dl turkisk yoghurt
25 gr jäst
1½ dl vatten
1½ tsk salt
8 dl rågsikt
1 ägg
margarin
 
 
Smula ner jästen i en degbunke och lös upp i fingervarmt vatten. Tillsätt rumsvarm yoghurt, salt och rågsikt. Arbeta ihop degen och forma den till ett limpa på smord bakplåt. Ställ brödet på jäsning i 45 min på ett varmt ställe övertäckt med duk.
 
Pensla brödet med ägget och grädda sedan  i nedre delen av ugnen på 200 grader i 45 min. Låt det sedan svalna på ett galler.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Jag gillar också att baka! Igår blev det surdegsbröd med en massa frön i!

2013-10-20 @ 11:29:59
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: has familjen vanlig

Tack för titten in hos mig... idag har jag bakdag och just nu står det här i ugnen! hoppas det lyckas för jag ska bjuda på det på mitt tupperwareparty ikväll :)

2013-10-23 @ 15:40:37
URL: http://sturegatan3.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0