Bullar med hallon och vit choklad

Bakade bullar igår och kände för att testa något nytt. Så jag gjorde en omgång med kanel som vanligt och en omgång med hallon och vit choklad. Det blev inte dumt alls måste jag säga! Fast nästa gång kommer jag nog öka på mängden med vit choklad för att få fram den smaken ytterligare. Om man vill kan man även använda lite strösocker som fyllning, om man vill dämpa hallonens syrlighet.
 
Vad säger man?! Härligt, härligt, men farligt, farligt!
 
Du behöver
  • 1/2 paket jäst (à 50 g)
  • 50 g smör eller margarin
  • 3 dl mjölk
  • 1/2 dl socker
  • 1 krm salt
  • 8 dl vetemjöl
Fyllning:
  • 50 g smör eller margarin
  • 250 gr hallon
  • 100 gr vit choklad
Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
 
Tillsätt  socker, salt och nästan allt vetemjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig och låt degen jäsa ca 30 minuter under bakduk.
 
Ta upp degen på arbetsbänk och knåda den smidig med resten av mjölet. Kavla ut degen till en platta, ca 30x40 cm. Mosa hallonen och bred ut moset över degen, riv vit choklad över det hela och rulla ihop från långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på en bakpappersklädd plåt eller i bullformar.
 
Låt bullarna jäsa under bakduk ca 20 min. Om man vill kan man pensla bullarna med uppvispat ägg innan man  gräddar dem mitt i ugnen i 250°C, ca 8 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.
 
 
I
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin - Livat på torpet

Men farligt gott! Jag bakade muffins med hallon och vit choklad förra veckan, men skyndade mig att frysa in alla. Som sagt, härligt härligt men farligt farligt ;)

2014-08-14 @ 11:48:41
URL: http://blogg.loppi.se/elinteg
Postat av: Anna - mamma till två prinsessor och en prins

Men hallå! Nu får du snart sluta att fresta mig med godsaker sådär... mitt "nya liv" börjar ju snart och då blir det minsann inget fika hur som helst. Måste väl skynda mig att testa detta innan då :)
Må så gott
Kram

2014-08-14 @ 21:00:35
URL: http://annasfotnoter.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0