Baguetter till nyårsmiddagen

Rivstartade årets sista dag med att baka baguetter till kvällens middag. Har använt det här receptet många gånger och det blir alltid ett lyckat resultat, så prova gärna!
 
Du behöver
(4 st)
 
25 gram jäst
5 dl vatten
12-13 dl mjöl
1,5 msk salt
2 msk olivolja
 
Smula jästen och rör ut i fingervarmt vatten. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop degen tills den känns smidig. Låt jäsa 1 timme under duk. Lägg sedan degen på mjölat bakbord och dela den i fyra delar. Undvik att knåda degen under det här momentet. Forma delarna till baguetter, lägg dem på bakplåt och pudra över lite mjöl. Låt jäsa ytterligare 30 minuter under duk. Grädda dem sedan mitt i ugnen på 275 grader i ca 10 minuter. Låt dem sedan svalna på galler utan duk.
 
Ett tips är att investera i baguetteplåtar, då får ni fin form på era baguetter. Finns på tex Clas Ohlsson för 99 kr.
 
 
 Tyvärr ser de väldigt bleka ut på den här bilden,
måste investera i en bättre kamera...
 

Kommentarer
Postat av: Maria Grahn

Tack för receptet, ska testa detta nån dag. Ser gott ut.

2014-12-31 @ 09:59:45
Postat av: Ama de casa

Hmm... Bakning och jag är inte kompisar, så jag överlåter det till experterna och köper mitt nyårsbröd :-)

Ha nu ett riktigt Gott Nytt År!
Kram

2014-12-31 @ 10:10:57
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Carita

God nytt år till er med!!

2014-12-31 @ 13:50:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0