Lussebullar med bourbonmarinerade russin

I söndags bakade jag lussebullar, tycker det hör till när det är första advent. Det är ju dessutom så gott, så varför vänta med att baka dem? Hittade ett recept hos ICA som jag utgick ifrån, men gjorde några smärre ändringar i receptet. Lussebullarna blev inte de vackraste jag gjort, men smakade väldigt gott! Väldigt luftiga och smakrika! Kan förvarna om att degen blir kletig, men om man har lite matolja på händerna går det lättare att hantera degen när lussebullarna ska formas. Jag marinerade mina russin med en bourbon och de blev goda saftiga!
 
Du behöver
(ca 40-45 st)
 
1 gr saffran
2 dl socker
2 msk vatten
50 gr jäst
5 dl fingervarm mjölk
14 dl vetemjöl
175 gr smör skuret i tärningar
0,5 tsk salt
bourbon (jag använde Jack Daniels Tennesse Honey)
1 ägg
 
Ta 1 tsk av sockret och stöt tillsammans med saffranet i en mortel. Blanda sedan ner det i ett glas med vattnet, låt det stå i ca 30 minuter.
 
Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölk, smör och "saffransvattnet". Rör försiktigt med en träslev tills jästen har lösts upp, sedan kör du köksmaskinen (om du använder en sådan) på lägsta hastighet tills smöret slagits till mindre bitar av degkroken.
 
Tillsätt socker, mjöl och salt och bearbeta degen i 15 minuter med köksmaskin alternativt 20 minuter för hand. Sedan ska degen jäsa i ca 60 minuter. Väljer du att använda röd jäst så blir jäsningstiden lite kortare, men det spelar ingen roll vilken jäst man använder sig utav.
 
Lägg russinen i ett glas och häll över med bourbon tills de täcks. Det går även bra att använda sig av rom eller tex vaniljvodka om man vill det. Vatten funkar det med! Så ska de ligga i ca 30 minuter.
 
Knåda degen försiktigt på en mjölad arbetsbänk och forma dina lussebullar. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt och glöm inte att trycka dit russinen. Sedan ska de jäsa ca 30 minuter under bakduk. Pensla dem med ägg innan du gräddar dem mitt i ugnen, 225 grader i ca 8-10 minuter. Avsluta med att låta dem svalna under bakduk på ugnsgallret.
 
Sedan är det bara att njuta!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Va skönt att all ork och lust är tillbaka! Det där blev ju fina bullar, till skillnad från mina som jag misslyckades med av någon anledning.. :P

2014-12-02 @ 08:44:27
URL: http://helbraflinga.blogg.se
Postat av: Theresa

De ser goda ut! Fina med! :-)

2014-12-02 @ 09:57:00
URL: http://mammaT.blogg.se
Postat av: anna

Kanske vågar prova att baka…men d kommer nog inte bli som dina ;) Kram

2014-12-02 @ 19:16:37
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0