Nope, inga pengar

Blev uppringd av en trevlig kvinna från Försäkringskassan igår. Jag får mina pengar den 3 mars. Det vill säga på måndag. MÅNDAG! Jag var på väg att explodera, men frågade snällt vad som hade gått fel. Tydligen var något inte inlagt rätt i deras system, så det var inget jag hade gjort fel. Frågade sedan hur de tänkte jag skulle lösa det hela med att det kommer dras lån och autogiro idag fredag.
 
-Jag är ledsen, förstår det blir problematiskt...
 
Fick bita mig i tungan för att inte vråla rakt ut! Vet ju själv hur det är att bli utskälld för något jag inte kan rå för eller styra över i mitt arbete, det är aldrig roligt och det händer varje vecka (fast det slipper jag ju nu som föräldraledig, hihi). Så jag sa inget dumt till henne, men hon hörde på min röst att jag inte var glad. Men tack och lov funkar det ju för det mesta bra med Försäkringskassan och de brukar vara tillmötesgående. Vi får vara glada att vi ändå har ett så fint system som vi har i Sverige. Mina vänner i Brasilien har fått mig att inse att jag klagar i onödan ibland.
 
Så, tur sambon har fått sin lön. Den är dock liten den här månaden då han var sjuk en vecka, men vi klarar oss iallafall. Tycker synd om alla de som råkar ut för försenade pengar och inte har en partner att luta sig mot ekonomiskt. Alla har inte heller en sparad peng att ta till vid sådana här tillfällen.
 
http://1.bp.blogspot.com/_h_9qO9kU0Hw/R30TfUnglcI/AAAAAAAAAP4/zc0qWgNLHLE/s400/personal_safe.jpg
bild från kassavalv.blogspot.com
 
 

Kommentarer
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma och lärare ★

Sånt är verkligen inte okej :(.

Jag tänker hur det hade varit för mig, jag har ju varit ensamstående sen William föddes, eller ja från han blev till rent av. Jag hade aldrig klarat mig utan pengarna jag fick från FK när han var liten. Jag levde ändå på existensminimum eftersom jag aldrig hade jobbat, på den tiden var det dessutom inte som idag när man får 180 kr dagen på lägsta penningsdagarna (det var den summan jag hade varje månad fram tills lägsta) lägsta nivå dagarna låg på 90 kr dagen på den tiden. Ibland fattar jag inte hur man överlevde, men samtidigt så gjorde jag ju de. Sen började jag jobba extra när William var 6 eller 7 månader och när han var 10 mån började jag plugga. Pluggade tills han var 8 år parallellt med jobb. Så när jag fick mitt jobb 2012 kände jag mig rejält rik, det gör jag fortfarande trots att jag jobbar frivilligt 75% är ensamstående och har en son som är så pass stor att det kostar med barn. Men jag har ju också lärt mig att hålla pengarna på ett annat vis, även om jag verkligen tänder till när jag läser om hur FK eller andra myndigheter slarvar med utbetalningar, det kan strandsätta en hel familj. :(.

2014-02-28 @ 07:51:11
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: camilla

Klart att man blir arg då det inte fungerar som det borde.
Tur att det kommer att lösa sig för er i alla fall.
Kram!

2014-02-28 @ 07:55:31
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Synskadad fyrabarnsmamma

Ja dessa myndigheter kan man ibland bli tokig på
Nu var det bra att det ordnade sig för dig men det finns faktiskt personer som har bara denna penning just från Försäkringskassan
Annars får jag själv säga att just av alla myndigheter är just Försäkringskassan bra i alla för mig har den varit det.
Hihi igår ringde jag till skatteverket och ville ha hjälp med att logga in mig och fick inte alls den hjälp som behövdes... Efter några minuter sa han till mig att nu måste han hjälpa en annan som väntade i telefonkön...
Så det var bara att lägga på och ringa upp igen och hoppas att få en trevligare person på andra sidan luren denna gång..
Snopet blev det för i andra öndan av luren fick jag en telefonsvarare att lyssna till... Dem hade stängt för dagen haha så var det med det... Han ville väl åka hem för hans arbetstid hade väl tagit slut ;)
Du får ha en toppendag kramar till dig

2014-02-28 @ 08:23:41
URL: http://carinasnilssons.blogg.se
Postat av: Znogge

Ja, det är stor skillnad på att ha två löner och en sparad slant. När våra tre barn var små och jag pluggade var det tufft många gånger...

Ha en bra fredag!

2014-02-28 @ 10:17:32
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Surt, men skönt att ni änd fixar det, för som sagt många gör nog inte det :-/ Och ja, den nya chokladen var FÖR god ;-P Åt upp nästan hela alldeles själv... Trevlig helg!

2014-02-28 @ 10:33:55
URL: http://lurans.blogg.se
Postat av: ansepanse

attans, så du fick verkligen inte pengarna, ja, tänk alla de som inte har någon att luta sig mot, hur blir det för dem när försäkringskassan strular till det
ha trots det en fin fredag
kramar

2014-02-28 @ 11:27:30
URL: http://kinaguld.blogg.se
Postat av: sussi

nyfiken då var du jobbar om du brukar få ta mkt skit???
Ha en underbar helg iaf =)

2014-02-28 @ 12:59:56
URL: http://siouxzie.blogg.se
Postat av: Alina

försäkringskassan e aldrig roliga att ha att göra med

ha en grym dag iaf! =)

2014-02-28 @ 14:44:36
URL: http://torstenz.blogg.se
Postat av: Sara

Är ju inte första gången tyvärr FK gör fel. Vet många som fått stora problem pga det. Just om man är ensam och kanske inte har någon annan. Tur det löste sig för er.

2014-02-28 @ 16:29:08
URL: http://zasata.blogspot.se
Postat av: Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Som tur är har vi aldrig haft problem med FK (peppar peppar), men som du skriver! Tänk dom som ensamstående om/när fk börjar krångla... Inte kul!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0