Hallon- och salmiakparfait

Gjorde en riktigt smarrig efterrätt till nyårsafton! Alla tyckte att det var väldigt gott. Denna måste du testa vid tillfälle, mmm!
 
Du behöver

300 g hallon
5 dl vispgrädde
5 äggulor
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
50 g krossade maränger
4-5 st turkisk peppar

Passera hallonen genom en finmaskig sil. Vispa grädden så den blir lite tjockare än filmjölk, dvs inte för hårt. Vispa sedan  äggulor, florsocker och vaniljsocker till ett pösigt skum. Blanda ner hallonpurén. Vänd ner grädden och marängerna i smeten. Spara några till garnering. Häll glassmeten i en 2-liters form eller portionsformar. Varva med turkisk peppar som du mortlat till pulver och strö det sista på det översta lagret. Ställ formen minst 5 timmar i frysen. Ta fram parfaiten och låt den stå i kylskåpet ca 15 min före servering. Garnera med valfri mängd krossade maränger och grovkrossad turkisk peppar.
 
Istället för turkisk peppar kan man även använda lakritspulver eller -strössel. Nästa gång jag gör detta kommer jag tillsätta betydligt mer av turkisk peppar och bara grovkrossa dem, dvs inte mortla dem till ett fint pulver.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: En plats i solen

Oh vad gott! :)

Ja lovar krya på mig snabbt. Ja det känns bra, vi får se hur det går nästa gång vi ses :)

2014-01-06 @ 13:49:15
URL: http://enplatsisolen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0