Dragonkyckling med svarta oliver

Måltid nummer två från matkassen blev kyckling. Sambon är föga förtjust i just kyckling, själv är jag ett stort fan. Den här rätten kan jag absolut tänka mig att göra igen. Men då skippar jag nog sockerärtorna, både jag och sonen petade dem åt sidan.
 
Du behöver
(4 port)
 
4 kycklingfiléer
1 tsk smör/margarin
150 gr sockerärtor
1 citron
2 dl vatten
1 tärning kycklingbuljong
1 dl vispgrädde
1 kruka dragon
70 gr kalalmataoliver utan kärnor
salt
peppar
bavette (pasta)
 
Skär kycklingfiléerna i delar. Bryn dem i matfettet och krydda med salt och peppar. Under tiden kan du skölja citronen och riva skalet fint. Pressa även ut så du har 1-2 msk citronsaft. Tillsätt sedan vatten, smulad buljongtärning, citronsaft och grädde i pannan. Låt det hela puttra ihop en stund. Tillsätt oliverna när allt är nästan klart. Hacka dragonen grovt och smaka av rätten med citronskal, salt, peppar och dragon.

När du kokar pastan ska du hälla i sockerärtorna den sista minuten av koktiden. Dela sockerärtorna innan du gör det.
 
Servera gärna tillsammans med en god sallad.
 
Originalreceptet kommer från ICA.

Kommentarer
Postat av: åsa

Kan absolut tänka mig att testa, vi äter ju kyckling en, två gånger i veckan :)
Men då plockar jag bort både sockerärtor och oliver, dessa gillas inte.

2014-11-06 @ 19:53:02
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Postat av: Anonym

Detta verkar ju jättegott! Mums

Sv Inga fara med mina knän!! Det gick över med en gång :)

2014-11-06 @ 20:03:23
Postat av: Znogge

Sockerärtor kan kännas lite trådiga tycker jag och oliver är inte min grej, men kyckling gillas :-) Kan tillagas på många olika vis vilket gillas.

2014-11-06 @ 21:39:15
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Mammsen

Mmmmm sockerärtor som är så gott. Jag noppar ändarna o drar av sido tråden, så gott. Oliven är jag inte förtjust i så den hade åkt i slasken. Låter gott det reseptet.

2014-11-06 @ 22:41:09
URL: http://www.mammsen.wordpress.com
Postat av: nathalie - mamma till charlie

mm ser riktigt gott ut =)

2014-11-07 @ 07:18:33
URL: http://livetomyarp.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0