Mörk & Vit chokladmousse

Funderar redan nu på vad jag ska ordna för efterrätt till nyår. Jag vet, jag är ute i mycket god tid och lär hinna ändra mig sjutton gånger. Men detta är ett av alternativen. Gjorde denna mousse till nyår för två år sedan, kanske blir det favorit i repris?
 
Här kommer något smarrigt som jag gjorde till förra årets nyårsafton och dessutom var det lätt som en plätt att göra! Tycks minnas att receptet räckte till att fylla 6 glas av typen "senapsglas" om ni förstår vad jag menar, men vill man att det ska räcka till fler kan man alltid välja mindre dessertglas.
 
Du behöver
 
Mörk chokladmousse
 
200 gram mörk choklad (70%)
2 äggulor
2 msk socker
3 dl grädde
 
Vispa ihop ägg och socker till en krämig smet. Vispa grädden lätt och smält chokladen (jag föredrar alltid vattenbad framför mikro). Rör sedan ihop äggsmeten med chokladen och vänd sedan ner grädden med och rör om med luftiga tag. Häll upp i serveringsglas och sätt in i kylen minst en timme.
 
Vit chokladmousse
 
150 gram vit choklad
2 dl grädde
1 dl kesella
1 ägg
 
Vispa grädden. Vispa ägget medan du smälter chokladen. Blanda sedan ägg och choklad och rör om ordentligt.Till sätt kesella och sedan grädden. Portionera ut i serveringsglasen och åter in i kylen i minst en timme.
 
Vid servering kan man toppa det hela med valfria bär eller frukter. Jag valde röda vinbär och det blev ofantligt gott!
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin - Livat på torpet

Men guuuud så gott!
Kanske något att göra till nästa helg då vi ska ha 60-års middag för morfarn? :)

2014-11-21 @ 15:31:19
URL: http://blogg.loppi.se/elinteg
Postat av: ✫ Fru Eriksson

Mummsigt ♡ ...
Tackl för Recept!

/Kram Kram

2014-11-22 @ 09:57:00
URL: http://frunsblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0