Skräckmat - Halloween - Läskigt - Fyllda Paprikor - Gott

I fredags kom syrrans pojke hit och skulle sova över. Ville ordna en rolig Halloween-middag för barnen, men hade inte så mycket till energi så jag gjorde det enkelt för mig. Det fick bli ugnsbakade paprikor som jag fyllde med en god kasslerröra! Den här röran har jag gjort i några år och den är inte dum alls. Du kan välja att stoppa röran i paprikor alternativt hacka upp paprikorna och stoppa ner i kasslerröran.
 
Du behöver (4 port)
 
4 paprikor, så runda som möjligt
1 gul lök
500 gr strimlad kassler
ca 7-8 färska champinjoner
2-3 msk tomatpuré
1 dl vatten
1 vitlöksklyfta
1-2 dl riven mozzarella
oregano
salt
peppar
 
Kapa toppen på paprikorna och rensa ur kärnhuset. Kolla om du eventuellt måste skära till botten på paprikorna så att de står bättre. Gnid in dem med olja, salt och svartpeppar. Ställ sedan in dem mitt i ugnen, 175 grader i ca tio minuter.

Skär upp champinjonerna och hacka löken. Stek sedan kasslern, champinjonerna och löken. Tillsätt sedan tomatpuré, vitlök och vatten. Krydda med oregano, salt och peppar. Låt det sjuda en liten stund. Glöm inte ta ut paprikorna och höj temperaturen på ugnen till 275 grader.

Fyll paprikorna med röran och toppa med mozzarellan. Sedan in i ugnen tills mozzarellan har smält och fått lite färg. Man kan med fördel gratinera i övre delen av ugnen så går det lite fortare.
 
I det här fallet skar jag ut ögon och mun på paprikorna samt gjorde locket "taggigt" för att få den rätta känslan innan jag stoppade in paprikorna i ugnen. Barnen tyckte det blev jättehäftigt! Tyvärr ville de inte äta upp paprikorna då de inte ville förstöra dem då de var så fina....
 
Servera tillsammans med ris och sweet chilisås. Med fördel kan man alltid göra en god sallad till!
 
 

Kommentarer
Postat av: åsa

Jo, skulle tro det är brist på Cola som gör mitt allmäntillstånd sämre.

Blir väl bättre om nån dag, hoppas jag, är trött, mår kräkilla å känner en hopplöshet.

Tror jag ska testa Din kasslerröra, dock inte i paprika utan med paprikan i röran.

2014-11-02 @ 19:52:57
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Postat av: Patrik

Det kurrar nästan alltid till och man blir lite hungrig när man kommer in på din blogg :)

En spork är perfekt för friluftsdagar och andra dagar också. Finns en enklare variant i plast också om man tycker det är för avancerat med titanium.

Egentligen skulle en spork fungera som enda bestick för mig, för jag äter aldrig "som folk" med kniv och gaffel. Kniven ligger oftast orörd…

2014-11-02 @ 19:57:17
URL: http://patrikludvigsson.se
Postat av: Marie

Men ahh läckert och gott =D

2014-11-02 @ 20:53:09
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: anna

Vad fräckt, vilken fantasi du har :) Kram

2014-11-03 @ 07:51:23
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Therese Bjärstig

Läckert! Detta hade nog mina ungar gillat, men vi blev bjudna på mat hos mormor i går så det har blivit lite mat lagad i helgen... Måste skärpa mig, är bra att laga lite grytor och förbereda inför veckan så man har något snabbt och smidigt att ta till vid dagens slut. I dag får det nog bli en köttfärssås... KRAM!

2014-11-03 @ 08:16:15
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Elin - Livat på torpet

Jag gjorde paprikorna till pumpalyktor och hade på bordet ... dagen efter blev dom skålar till hönorna ;)

... men dom tyckte nog också att dom var för fin för att äta för dom hade inte rört dom alls ;)

2014-11-03 @ 12:24:39
URL: http://blogg.loppi.se/elinteg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0