Nutellastjärna, Stjärnbröd med Nutella..

EDIT: Vill hänvisa till det här blogginlägget för en bättre variant av receptet samt en bättre beskrivning  om hur man gör! 
 
 
..Stjärnnutella, Gottigottgott, ja denna godbit kan kallas lite olika. Ni vet vad man säger, kärt barn har många namn! Vilket namn du än väljer så är den jättegod! Receptet hittade jag hos Bambi och jag har kopierat det nästan rakt av. Kika gärna in hos henne, hon gör ofta smarriga saker! Dessutom har hon en bra steg-för-steg-beskrivning med bilder på det här receptet. Bakade den för första gången i våras, men insåg idag att jag glömt dela med mig av receptet. Så här kommer det!
 
Du behöver
 
9 dl vetemjöl
2 dl mjölk
2 äggulor (spar äggvitorna till pensling)
25 g jäst
30 g smör, rumstempererat
3/4 dl  strösocker
en nypa salt
en halv burk Nutella
 
 
Häll mjölken i en kastrull och värm den till ca 37 grader. Smula ner jästen i en bunke, häll över den ljumma mjölken och rör om till jästen är upplöst. Häll mjöl, salt och socker i en annan skål. Rör om och tillsätt även smör och äggulor i bunke nr 2. Häll sist i mjölken och knåda ihop till en smidig deg och låt den jäsa i ca 40 minuter. Obs, degen blir inte så jätteluftig, så bli inte förskräckt om du tycker den blir hård.
 
Knåda degen lite, dela den sen i 4 lika stora delar. Kavla ut först en del och lägg på ett bakplåtspapper, lägg över en tallrik och skär ut runt om med en kniv så att du får en fin rund form på degen. Bred ut Nutella på degen, men du kan lämna kanten längst ut på degen fri från Nutella. Fortsätt sedan och kavla ut nästa del. Lägg den ovanpå den första Nutella-täckta delen och skär ut samma runda form. Bred på Nutella på även denna del. Upprepa så med nästa, men bred inte på någon Nutella på sista delen som blir den översta.
 
Dela degen först i fjärdedelar utan att skära hela vägen in i mitten. Dela sen varje fjärdedel i två lika stora delar så att du har åtta delar. Dela delarna ytterligare en gång, så att du får sexton delar Ta sen en del i varsin hand och snurra dem åt motsatta håll. Vill du ha två stjärnor i ditt bröd så snurra delarna två gånger. På bilden nedan skar jag inte delarna tillräckligt långt in mot mitten för att kunna snurra dem två gånger, så det blev bara en snurrning och därmed bara en stjärna. Platta till kanterna lite så att dom går ihop. Fortsätt sedan runt på samma sätt. Pensla sen brödet med äggvitan och grädda mitt i ugnen, 180 grader i ca 20 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Gott! Dessutom riktigt fin :)

Svar: Tack snälla du :)
radhuslivet.blogg.se

2014-10-26 @ 08:03:25
URL: http://blogg.loppi.se/mamabeatrice/
Postat av: Life of Johanna

Mums så gott!

Ja cyklister är en annan sak, men det tar inte så hårt på mig och de kör på mig, värre med en bil :(

2014-10-26 @ 10:06:26
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: Znogge

Vilket mästerverk det blev!

2014-10-26 @ 10:22:37
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: mammsen

Gud så gott det ser ut. Det är inte alls bra för min vikt att titta in till dig, du bjuder på så mycket goda recept. Lite tur att jag jobbar och därmed inte hinner att baka så mycket och inte fika i heller men sugen blir jag och samlar på mig dina recept, screnprint, lätt som en plätt.

Tack för din hälsning på min sida.

2014-10-26 @ 10:31:13
URL: http://www.mammsen.wordpress.com
Postat av: Amanda

Men wow! Så läckert!

2014-10-26 @ 10:59:27
URL: http://creyla.blogg.se
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma och lärare ★

Åh det lät gott :D

2014-10-26 @ 11:02:42
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Nathalie - mamma till Charlie

Ser riktigt fin och mumsig ut :)

2014-10-26 @ 18:36:16
URL: http://livetomyarp.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0