Djävulskyckling med olivsås

Här kommer receptet på en god och smakrik kyckling!
 
Du behöver
 
1 hel kyckling
3-4 msk olja
salt
2 tsk sambal oelek
2 vitlöksklyftor
2 msk hackad persilja
rivet skal och saft från en halv citron
 
olivsås
2 dl matyoghurt
0,5 - 1 dl gröna oliver olivcreme
 
Klipp eller skär kycklingen efter ryggbenet. Vik ut, tryck till och lägg kycklingen med skinnsidan upp i en ugnssäker form. Blanda hälften av oljan med salt och sambal oelek. Pensla ovansidan på kycklingen. Stek kycklingen i mitten av ugnen 45 min, 225 grader. Efter 15 minuter ska du sänka temperaturen till 175 grader. Jag tillsatte lite vatten i ugnsformen och vid två tillfällen öste jag av vätskan över kycklingen.

Blanda resten av oljan med vitlök, persilja, citronskal och saft. Pensla kycklingen med detta och stek i 5 min till.

Blanda yoghurt och olivcreme. Servera sedan kyckling och olivsås tillsammans med couscous eller ugnsbakade rotfrukter.

 
Originalreceptet hittar du här.

Kommentarer
Postat av: Emma - På Smällen!

Tack för tipset om att göra dom från grunden. Inlägget som du kommenterade va om ett recept från grunden istället för färdigpåsar, men jag skulle gärna vilja prova något mer recept. Har du kvar ditt recept? Kram!!

2015-04-03 @ 11:18:41
URL: http://blogg.loppi.se/pasmallen
Postat av: Kristin/onlyfemale

Åh vad det lät gott! Tack för receptet.

Glad påsk på dig.

Kram

2015-04-03 @ 13:07:44
URL: http://onlyfemale.se
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma. lärare och snart doula ★

Åh låter jättegott :).

2015-04-03 @ 15:33:17
URL: http://www.saramadeleine.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0