Pao de Queijo med Västerbottensost

Igår ställde sig sambon och bakade pao de queijo. Mmm, detta goda brasilianska ostbröd borde alla få smaka! Då vi inte kom ihåg hur vi gjorde dem förra gången så kikade vi på youtube-klipp och andra recept på nätet. Vi insåg att alla verkar göra dessa ostbollar på lite olika sätt, så vi pusslade ihop ett eget litet recept som sambon skrev ner. Jag publicerar härmed hans version! Goda blev de, mums!
 
Du behöver
ca 35 st
 
1,5 dl mjölk
1,5 dl olivolja
1 dl vatten
500 gr tapiokamjöl
2 ägg
ca 200-250 gr ost (vi körde 50/50 västerbottensost/cheddar)
0,5 tsk salt

Blanda salt, vatten, mjölk och olja i en kastrull och värm strax under kokpunkt.
Häll blandning på mjölet i en skål, blanda snabbt tills degen är sval nog att knåda för hand.
Tillsätt ett ägg och fortsätt blanda, tillsätt det andra ägget.
Tillsätt riven ost och knåda.
OLJA IN HÄNDERNA!! Annars blir smeten bara en smet som fastnar på händerna och inte någon deg.
Knåda.
Knåda lite till.
Rulla bollar och placera ut på bakplåt (med bakplåtspapper på).
Om man vill kan man tillsätta lite riven ost på den färdigrullade bollen.
Grädda mitt i ugnen, 175 grader i ca 20 minuter.
 
 

Kommentarer
Postat av: starsinlife.blogg.se

Oj, har aldrig hört talas om.det måste jag prova, köper man mjölet i vanlig affär "tapiokamjöl"??

Svar: Har man tur kan man hitta det här mjölet i asiatiska butiken, sen kan City Gross ha det, men är lite osäker. Annars går det att beställa från nätet :) Jag har sån tur att jag fått några kilo hemskickat av mina brasilianska vänner <3
radhuslivet.blogg.se

2015-04-04 @ 21:44:34
URL: http://starsinlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0