Goda minimuffins

Tack för alla era tips och råd inför bakandet till förskolans luciafirande!! Ni är då gulliga allihopa! Då det ska bakas till många så bestämde jag mig tillslut för minimuffins. Känns som en vettig grej med tanke på att kidsen kanske kommer ta max 1-2 tuggor av varje kaka de tar för sig. Funderade på att göra dem med pepparkakssmak som flera av er föreslog, men då en annan familj ska ta med sig mjuk pepparkaka så skippade jag det.
 
Gjorde dem lite juliga med hjälp av snöstjärneströssel och nu är frysen full med dem. Skönt kunna bocka av det på att-göra-listan! Tydligen tål alla barnen på avdelningen allt, helt fantastiskt! Ingen som inte tål gluten, laktos eller liknande! Men jag bakade ändå med laktosfria produkter utifall att det dyker upp någon förälder som föredrar det.
 
 
Du behöver
(ca 30 st)
 
2 ägg
1,5 dl strösocker
100 gr smält smör
1 tsk bakpulver
5 msk mjölk
4 tsk potatismjöl
1 tsk vaniljpulver
2,5 dl vetemjöl
2-3 msk kakao
 
choklad
strössel
 
 
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt resten av ingredienserna och vispa ihop till en jämn smet. Fyll miniformar (ca 3 cm i diameter) med smeten till hälften av formen.
 
Grädda dem mitt i i ugnen i ca 7-8 minuter, 225 grader. Låt dem sedan svalna och klicka sedan en bit smält choklad på muffisarna och toppa med valfritt strössel, vänta sedan tills chokladen stelnat innan du stoppar undan dem.
 
 
Receptet hittade jag i Allt om Kalas 2014.
 
jul vinter lucia muffins recept
 
 

Kommentarer
Postat av: Mirre

Mumsis =D

2015-12-06 @ 20:52:07
URL: http://nouw.com/sweetwords
Postat av: Karin

Åh va söta dom blev!

2015-12-08 @ 18:23:29
URL: http://liamojag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0