Mini-muffins

En dag hade jag och sonen så himla tråkigt att vi bestämde oss för att baka. Jag googlade runt och hos Förskoleläraren hittade jag ett recept på mini-muffins som kändes enkelt och bra. Ska man baka med smått är det ju skönt om det inte är alltför komplicerade recept. Gott blev det iallafall!

Du behöver
(ca 14 st)

100 g smör/margarin
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 ägg

Sen är det valfritt vad man vill välja som smaksättare. Du kan tex ta äppelbitar eller bär. Jag valde att bryta sönder chokladbitar som sonen fick portionera ut. Tror det mesta hamnade i hans mun om jag ska vara ärlig. Jag tog nog också en två tre bitar...

Smält smöret, ta kastrullen från plattan och rör ner övriga ingredienser utom smaksättningen. Häll upp smeten i formar. Tillsätt sedan det du valt som smaksättning, tex tryck ner äppelbitar som du först doppat i socker och kanel. Om du använder nötter eller godis som smaksättning så kan du blanda det i smeten innan du häller upp den i formarna. Grädda i 200 grader i 10-15 minuter. Du väljer själv om du ska ta ut dem tidigt så de blir lite kladdiga i mitten eller om du vill ha dem riktigt genomgräddade.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Oj vad du bakar och bakar och gör mig sååå sugen på kakor och annat gott! De där pepparkaksrutorna här om dagen lät ju supersmarriga!

2015-02-03 @ 10:52:20
URL: http://helbraflinga.blogg.se
Postat av: Maria Grahn

Vad gott det ser ut, bäst att kliva upp & baka nu :)

2015-02-03 @ 13:05:36
Postat av: Znogge

Muffins är perfekt att baka för man kan ju variera fyllning och smak i oändlighet. Eller nästan i varje fall ;-)

Svar: Ja, muffins är toppen! Och vill man kan man köra lite frosting på dem så har man cup cakes :D Yummie!
radhuslivet.blogg.se

2015-02-03 @ 18:18:27
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Så gott! Det var längesen jag bakade nu. Saknar det, men bakar man så måste man ju äta och jag måste sluta äta så mycket socker... Tyvärr ;)

Svar: Har själv dragit ner rejält på bakandet just för att jag äter det mesta själv, inte bra för midjemåttet eller hälsan :/
radhuslivet.blogg.se

2015-02-05 @ 11:22:56
URL: http://blogg.loppi.se/mamabeatrice/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0