Paulúns Granola - Kakao och Hallon

När jag äter fil vill jag gärna ha något till, helst frukt eller bär av något slag. Men även någon god müsli funkar. Tyvärr innehåller många av de olika müsliesorterna alltför mycket socker. Därför vill jag rekommendera Paulúns granola med kakao och hallon. Det är så gott (påminner om den mer onyttiga varianten Start) och det är inget tillsatt socker!
 
Granolan är en knaprig müsli som de bakat i ugn med vegetabilisk olja, äppelkoncentrat och oligofruktos. Vad är nu oligofruktos för något?!
 
"Oligofruktos är benämningen på fruktosmolekyler som har kopplats ihop i korta kedjor och detta ger ämnet helt andra hälsoeffekter än vanlig fruktos. Eftersom våra kroppar inte kan bryta ner oligofruktos blir det istället näring åt goda bakterier i våra tarmar och därmed gynnas tillväxten av dessa. Dessutom har oligofruktos kopplats till en ökad mättnad. Den finns i livsmedel som bananer, lök, vitlök, sparris, tomater och extra rikligt i jordärtskockor. När man hittar oligofruktos som en tillsats i en produkt är det alltså inget att vara rädd för." /Martin Brunnberg, näringsfysiolog
 
Så det är med gott samvete jag ger både mig själv och sonen denna müsli till frukost! Det som drar ner betyget är att den här müslin är dyrare än många andra alternativ, tyvärr.
 
Betyg: 4 radhus av 5 möjliga
 
 

Kommentarer
Postat av: åsa i åsele

Det är väl så att allt "nyttigare" är dyrare eftersom folk köper just för att det är ett medvetet val typ slippa socker å då inte "bryr sig om" priset, nyttighet är viktigare.

svar: i grunden har J ett diskbråck, sedan ramlade han över nått på jobbet å slog i ryggen i början av december vilket då förvärrade, skadade ryggen.
Vi får se vad doktorn säger...

2015-01-29 @ 08:53:56
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Znogge

Vi har testat några av produkterna men inte just denna. Jag tycker tyvärr att priset är oskäligt högt så jag väljer bort den. Men visst är det så att müsli ofta är på tok för söt. Blir som att smula småkakor över filen...

2015-01-29 @ 09:32:35
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Decdia

Jag har stått och spanat på hans musli och i min mun kan det inte bli för sött. Haha!

2015-01-29 @ 11:44:38
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Marie

Ohh ska jag ha i minnet, jag är dålig på att ha något på då jag äter fil =D

2015-01-29 @ 19:24:52
Postat av: Marie

Ohh ska jag ha i minnet, jag är dålig på att ha något på då jag äter fil =D

2015-01-29 @ 19:25:05
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: Susanna i Norge - blivande tvåbarnsmamma

Musli är jättegott men det är som du säger, många (läs; typ alla) innehåller allt för mycket socker! Jag brukar göra en egen, hur lätt som helst :)

sv; Älskar god och fräsch mat, ju färggladare mat desto bättre :) Och gratänger är ju så himla enkla att göra när de sköter sig själv i ugnen :)

Fick bli en semla igår, direktleverans från Oslo när mannen var där över helgen! Rätt OK men inte så att jag vill äta flera ... än så länge ;)
Testat semlawrappen? :)

2015-02-02 @ 12:07:53
URL: http://www.fruroeim.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0