Sockerfri chokladmousse med avokado

Efter middagen idag gjorde jag chokladmousse med avokado. Var lite skeptisk till receptet, hur kan avokado funka i en chokladmousse? Men jag fick tänka om, för det här blev ju jättegott! Att jag gjorde den sockerfri är en sanning med modifikation. Jag använde mig av agavesirap som sötningsmedel, men nästa gång kommer jag använda 2-3 färska dadlar istället.
 
Du behöver
2 port
 
1 mogen avokado
0,5 dl krämig kokosmjölk
2 tsk vaniljpulver
ca 0,5 dl kakao (jag tog något mindre)
1 msk agavesirap (kan bytas ut mot tex dadlar, honung eller dyl)
 
Mixa avokadoköttet till en slät puré. Tillsätt övriga ingredienser och mixa tills allt är ordentligt blandat. Portionera upp i dessertglas och servera tillsammans med valfria bär.
 
 
 
Originalreceptet hittar du här.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna - mamma till två prinsessor och en prins

Vad duktig du är som hittar så mycket sockerfria alternativ!!
Har du tittat in på bloggen Ericas LCHF? Hon har massor av bra recept på bland annat smarriga bakverk!
Kram

Svar: Nej, hennes blogg har jag missat. Ska kolla upp den, tusen tack för tips :D
radhuslivet.blogg.se

2015-05-07 @ 06:06:55
URL: http://annasfotnoter.wordpress.com/
Postat av: anna

ja det låter ju väldigt skumt men jag litar på dig att det säkert var jätte gott. kram

2015-05-07 @ 08:38:53
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Znogge

Det låter hur gott som helst. I bland kan det oväntade visa sig vara en fullträff!

2015-05-07 @ 19:16:02
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0