Sockerfri kladdkaka

Hittade ett recept på sockerfri kladdkaka som jag kände mig manad att göra. Bjöd in mig hos syrran och tog med mig kakan dit. Det blev ju inte som en vanlig kladdkaka, den här är mer fast och smakar mest banan. Men tillsammans med lite hallon och grädde blev den lite festligare. Barnen tyckte det var gott och tog om, jag och syrran tyckte den blev ok, medan en av herrarna var mer tveksam. Vi spånade lite om hur man kan piffa upp kladdkakan och kaffe dök upp som ett förslag. Det kanske jag testar nästa gång!
 

Du behöver
 
2 ägg
2 mogna bananer
100 gr creme fraiche
3 msk kakao
2 vetemjöl
1 tsk vaniljpulver
 
kokos
kokosolja
 
Börja med att mosa bananerna. Vispa sedan äggen poröst och tillsätt sedan bananer och creme fraiche. Vispa lite till. Blanda mjöl, kakao och vaniljpulver i en bunke och vispa sedan ner allt tillsammans med smeten. Pensla en form med kokosolja och strö med kokos. Häll smeten i formen och ställ den mitt i ugnen. Grädda på 175 grader i ca 15-20 minuter.
 
 
 
Originalreceptet hittar du här
 
.
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Tack för tipset, ska göra denna. Genom att dottern har diabetes så passar såna här recept så bra. Kram

2015-05-03 @ 07:17:51
URL: http://mariagrahn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0