Ölglasprovning - IPA och witbier

Jag har tidigare skrivit om att jag fått hem ölglas från Sejdelshoppen.se som jag ska prova och sedan recensera. I det första inlägget skrev jag om sejdelglaset som blev något av en favorit här hemma. Nu har jag och sambon testat två andra glas; ett IPA-glas och ett witbier-glas.
 
Båda glasen är av märket Spiegelau. Det är ett tyskt varumärke och om jag förstått det rätt så har glasbruket funnits ända sedan början av 1500-talet! Så det känns onekligen som om de kan det här med glastillverkning.
 
Först testade vi IPA-glaset. Det är ett specialtillverkat glas vars räfflade nedre del ska syresätta ölet bättre och på så sätt lyfta fram smaken. Glaset är främst framtaget för IPA-drickare, men fungerar fint även för andra ölsorter med stor arom (till exempel stout).
 
Glasets ovanliga utformning väckte min nyfikenhet och jag tycker det är ett mycket trevligt ölglas! Ölet får en fin skumkrona, glaset är bekvämt att hålla i och den tunna kanten bidrar till en bra känsla när man dricker ur det! Känner att jag måste utöka antalet av detta glas i vårt hem!
 
Sambon uppskattar också glaset! Han var till en början fundersam om glasets utformning inte skulle bidra till att man värmer upp ölen fortare, men det är inget som varken han eller jag har upplevt när vi använt det. Hans kommentarer om IPA-glaset är: greppvänligt, behagligt och lockar till att ta ännu en öl!
 
Här finns ett youtubeklipp om du vill höra med om detta glas.
 
Betyg: 4 radhus av 5 möjliga
 
 
 
 
 
Vi har även provat witbierglaset som sägs ska kunna förhöja smak och doft på veteöl. Glaset i sig är tunt och lätt, vikten ligger endast på 185 gram. Däremot är glaset runt och stort, så jag upplever det lite klumpigt att hålla i trots dess lätthet. Men utseendemässigt gillar jag glaset och dess runda form. 
 
Rent smakmässigt överlät jag bedömningen till sambon, men han tyckte inte att glaset i sig bidrog till någon större smakskillnad från andra ölglas. Det bidrog inte heller till någon speciell känsla, men han uppskattade att glaset var så tunt. Han har använt glaset vid några tillfällen, men det är kanske inte förstahandsvalet.
 
Detta är enligt oss ett helt ok ölglas med hög kvalitet (funkar fint att tex köra i diskmaskin)!
 
Betyg: 3 radhus av 5 möjliga
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Petra

Gillar det där ipaglaset! Tack för tipset för jag tror min pojkvän ska få två sånna när han fyller år :-D

2016-02-22 @ 08:20:39
Postat av: anna

Det översta var ju riktigt fint, det var coolt och vackert.

2016-02-22 @ 19:24:38
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0