Ölglasprovning - sejdel 05 liter

I ett samarbete med Sejdelshoppen.se har jag fått hem några ölglas som jag ska testa och recensera här i bloggen. Detta passar ypperligt då min sambo älskar att testa olika ölsorter och vi har inga ordentliga ölglas sen tidigare. För helt ärligt, visst påverkar glaset i sig hela ölupplevelsen?! Vem vill dricka öl ur en kaffemugg?
 
Jag tänker börja med det glas som mer eller mindre omgående blev allas favorit, sejdeln! Erkänner att det blev lite dragkamp om glaset, till och med sonen ville lägga vantarna på det. Inte för att fylla det med öl, utan med läsk! Har en känsla av att vi kommer införskaffa fler sejdlar, så att vi har ett glas var.
 
Med en vikt på 776 gr så är det ett stabilt och robust glas som rymmer 0,5 liter öl. Dess storlek och utformning skänker en viss oktoberfestkänsla och det är nog ett glas för mer festliga tillfällen. Ska man sitta och avnjuta en öl i lugn och ro kanske man väljer ett annat slags glas. Denna sejdel sitter bra i handen och det buckliga glaset gör det intressant att titta på. Jag kanske inbillade mig, men jag tyckte nog att ölen blev liiiite extra god i en sejdel i jämförelse med det vanliga glaset jag använt tidigare. Japp, glaset påverkar ölupplevelsen, helt klart!
 
Sambons utlåtande: Ett rekordeligt glas! Lämpar sig bra för lager- och veteöl. Önskar bara att botten hade varit bredare för en mindre otymplig känsla.
 
Info: Sejdelshoppen.se har sådana här sejdlar även i andra storlekar, från snapsglasstorlek upp till 1 liter.
 
 Betyg: 4 radhus av 5 möjliga
 
 
 

Kommentarer
Postat av: anna

Det var ett ordentligt glas :)

2016-02-04 @ 18:47:15
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: FREEDOMtravel

Ja, glaset påverkar! Fast själv gillar jag att dricka öl ur glas på fot :)

2016-02-04 @ 19:46:05
URL: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0