Kanelbullar

Idag startade jag och lillan sportlovsdagen med att baka bullar. Mums, mums, gott, gott! Gjorde vanliga kanelbullar, vaniljbullar samt nutellabullar. Receptet som jag använder slår aldrig fel, I love it! Det kommer från ICA och här kommer det:
 
Du behöver
 
½ paket jäst (25 gr)
50 gr smör
3 dl mjölk
½ dl socker
1 krm salt
8 dl vetemjöl
 
Klassisk fyllning
 
50 gr smör
kanel
socker
 
Vaniljfyllning
 
50 gr smör
2 msk socker
1 tsk vaniljpulver
 
Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 30 sek. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
 
Tillsätt resten av degvätska, socker, salt och nästan allt vetemjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
 
Rör matfettet smidigt tillsammans med valfritt tillbehör till fyllningen. Ta upp degen på arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Kavla ut degen till en platta, ca 30x40 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på en bakpappersklädd plåt eller i bullformar av papper.
 
Låt bullarna jäsa under bakduk ca 20 min. Om man vill kan man pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över lite pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 8 min. Låt svalna på galler under bakduk.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mirre

Men oh så gott

2016-03-09 @ 21:17:13
URL: http://sweetwords.se
Postat av: anna

Åh vad gott, nybakade bullar <3

2016-03-12 @ 09:12:47
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Mums!

2016-03-13 @ 17:44:47
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: ullie

Men å måste baka bullar snart mums

2016-03-19 @ 22:43:16
URL: http://weberskold.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0