Sportbehå - tips till dig som tränar

Det är viktigt att använda en sportbehå när man tränar för att minska risken för skador. Visste du att skumpande bröst kan orsaka skador på ligament, ge bristningar i huden och i bindväven inuti brösten? Dessutom ökar belastningen för rygg, nacke och skuldror som kan leda till värk. Så se till att köpa dig en bra sportbehå om du tränar!
 
När du köper en sportbehå ska du tänka på att välja rätt storlek. Den ska sitta tight under bysten, för det är underkanten på behån som ger bysten stöd, inte axelbanden som man kan tro. Däremot kan vadderade och justerbara axelband göra sportbehån extra bekväm. Hoppa gärna runt lite i provrummet/-hytten så att du kan känna om behån ger stadga eller ej.
 
Tänk på materialet när du väljer din sportbehå. Materialet ska transportera bort fukt så att du håller dig så torr som möjligt. Spana efter en behå som är miljömärkt eller Ökotex-certifierad, då innehåller den inte några ämnen som är farliga för din hud, hälsa eller för miljön.
 
Använd inte sköljmedel när du tvättar behån. Då förstörs bla elasticiteten. Men efter ett år ungefär bör du byta ut din sportbehå, för då har materialet börjat tappa sin funktion.
 
Jag har haft turen att få bli ambassadör hos Swegmark of Sweden för deras sportbehåar. Detta innebär att jag får möjlighet att testa deras produkter och ge feedback på dessa. Så kika in imorgon så får du veta vad jag tycker om en av deras sportbehåar!
 
bild från swegmark.se
 
 

Kommentarer
Postat av: Åsa

Intressant. Jag har alltid trott det var axelbanden som höll upp å va viktogast.

2014-07-28 @ 12:01:00
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Postat av: anna

Tack för tips, jag är i stort behov av en ny sportbehå

2014-07-28 @ 19:08:38
URL: http://heltenklaanna.blogg.se
Postat av: anna

Tack för tips, jag är i stort behov av en ny sportbehå

2014-07-28 @ 19:08:45
URL: http://heltenklaanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0