Mellanmål

Vi kan nog enas om att det är viktigt att inte hoppa över mellanmål. På så sätt håller man blodsockret på en jämn nivå och man minskar risken att småäta. Du håller dig piggare och orkar därmed att prestera bättre. Det gäller att komma ihåg att äta innan man blir hungrig, för annars kan man räkna med att sötsuget dyker upp som gubben i lådan. Låt det inte gå mer än 2-3 timmar efter en måltid innan du fyller på med ett gott och nyttigt mellanmål.
 
Det bästa är om mellanmålet innehåller både protein och kolhydrater, då får du en bra mättnadskänsla. Förslag på mellanmål kan vara:
 
* 200 gr keso och valfri frukt
* bananplättar
* 1 banan och en näve nötter
* knäckemacka med ägg
* smoothie
 
Sen är det inte heller fel med ett litet kvällsmål. Då fortsätter du hålla blodsockret på en jämn nivå och förhoppningsvis bidrar det till en god sömn. Förslag på kvällsmål kan vara:

* kesella med frukt/bär
* keso med några skivor kokt kalkon
* fruktsallad med lite mandelolja, kokosmjölk, russin och hackade mandlar
* fullkornsbröd med skinka och avokado
 
Keso med skivad nektarin
 
textinspo från mabra.com
och boken Kärnfrisk familj! Så gör du! av N&M Mauritson

Kommentarer
Postat av: z

Mitt mellanmål var verkligen för klent! Ett äpple känns bara som en aptitretare...

2014-09-18 @ 10:34:27
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: åsa

Ha ha känner att mitt inlägg "Byta problem" passar bra ihop med Dina å mina olika tänk när det gäller socker, jag har ju svårt att riktigt förstå Ditt problem å kan inte tänka mig att rensa ut allt socker... lätt för mig då jag som sagt inte äter vad som helst å inte har något direkt sockersug... ta bort mina mackor då blir jag sur :)

Såg Du att light produkter kan orsaka diabetes?


2014-09-18 @ 13:31:12
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Postat av: Therese Bjärstig

Keso, och bananplättar är det som jag för tillfället äter mest av, eller så kokta ägg... Lättsamt, gott och mättande. Försöker även få i mig mer frukt och grönt. OC ja, chips... det är verkligen min stora last och jag ljuger inte om jag säger att det blir 2-3 påsar i veckan, iaf nu på slutet har det blivit så... Suck! Har iaf tagit mig ut på promenad i det fina höstvädret på lunchen, försöker kompensera att jag är så glad i mat och chips med motion. Går bra i vissa perioder, och mindre bra andra ;-P Ang kotförskjutning så syns det utan tvekan om man gör en MR röntgen, fick se mian plåtar igår... 7-9 mm hade kotan åkt in, och det ger kronisk smärta som aldrig kan läka och bli bra som vid ett diskbråck :-/ Surt. Men får gilla läget å göra det bästa av det. Hoppas du hittar vad som felar i din rygg så du lättare kan hantera det! Och ja, vore skoj att ses över en fika någon gång då jag är i stan! :-) Hojtar till!

2014-09-18 @ 14:30:56
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Decdia

Jag är urusel på att ha matrutiner, men så ser jag ju ut som jag gör...

2014-09-18 @ 16:05:48
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Marie

Ohh men det där låter ju både mättande och gott.

Nää tror jag inte, tror att det är bäst i lagom doser, för mycket är nog inte heller bra =D

2014-09-18 @ 20:37:59
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: anna

jag äter alldeles för dåligt, aldrig mellanmål då jag har som mest att göra på jobbet vid den tiden. så tyvärr blir det frukost, lunch vid 11-11.30 och middag vid 18…ibland en kvällsmacka vid 20 tiden. inte konstigt att jag är godissugen :P

2014-09-18 @ 20:46:11
URL: http://heltenklaanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0