Bröstkoll

Kvinnors vanligaste cancersjukdom är bröstcancer, varje dag insjuknar omkring 20 kvinnor i den här hemska sjukdomen. Men ju tidigare den upptäcks, desto större är chansen att man kan botad och frisk!
 
Så tacka inte nej när du får en kallelse till mammografi! Det kan rädda ditt liv! Jag var själv på en sådan undersökning häromdagen och det var inte otäckt på något vis. Tvärtom, det gick snabbt och smidigt.
 
Viktigt är även att man undersöker sina bröst. Skulle du känna någon misstänkt knöl ska du kontakta sjukvården direkt. Oftast är det bara en fettknöl man upptäckt, men skulle det vara cancer är det jätteviktigt att få ta bort den i tid! Mer information hur du undersöker dina bröst kan du hitta här.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Therese Bjärstig

Jätte viktigt! Å jag ser fram emot att få göra detta, har aldrig gjort det än, men med stigande ålder sker det nog snart... ;-)
Nu ska jag gräva i ditt arkiv, har för mig att jag sett ett recept med pesto, pasta och stark korv som jag varit sugen att testa, och det är ju lämpligt nu när jag ändå har en burk pesto som måste avändas upp... Ha en fin dag!

2015-04-29 @ 12:29:25
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Znogge

Jag skulle inte våga tacka nej till undersökningen och det är en förmån att bli kallad. Om några veckor är det dags för min del.

2015-04-29 @ 19:13:08
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Mirre

Skulle inte heller tacka nej till det, viktigt att kolla upp

2015-04-30 @ 11:39:00
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: Margita

Jag har gått på varenda koll jag blivit kallad till sen länge och det är jag glad för. År 2007 blev jag kallad igen för ultraljud, de hade sett något på mammografin. Även på ultraljudet såg de något som liknade cancer så det blev operation och sen strålning varje dag i 6 veckor. Som tur var slapp jag cellgiftsbehandling. Det var precis i början av en cancer och jag är så glad att det upptäcktes i tid! För övrigt vill jag säga att bättre vård har jag sällan fått som den jag fick då. Öser beröm över personalen - så kunniga, proffsiga och empatiska!!

Svar: Men oj! Skönt att höra att det gick så bra! Du är ju verkligen ett bevis på hur viktigt det är att gå i tid *kram*
radhuslivet.blogg.se

2015-05-01 @ 20:02:53
URL: http://sengas.bloggplatsen.se
Postat av: Anna - Vitt eller svart

Det blir första gången för mig senare i år, för visst börjar det vid 40 år? Tycker det är superbra att vi kallas till kontroll även om jag personligt tycker att själva klämröntgen känns sådär.

Svar: Ja, man får många 'roliga' inbjudningar när man fyller 40 ;p Men det var inte så farligt faktiskt även om det kändes lite weird när sköterskan skulle få mina bröst i rätt läge. Blev mest fnissig faktiskt :)
radhuslivet.blogg.se

2015-05-02 @ 21:17:01
URL: http://vittellersvart.blogspot.se/
Postat av: Theresa

Ack så viktigt, likaså cellprovtagningen... Dock får jag vänta några år med mammografin men kommer definitivt att gå!!!

2015-05-04 @ 20:26:01
URL: http://mammaT.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0