Viktigt ang barn i bilstol!

Det är vinter och vi sätter på våra barn vinteroveraller. Men visste du att det kan vara farligt för barn att åka bil med vinteroverallen på? Ett bilbälte ska sitta tajt och tjocka vinterkläder skapar ett extra mellanrum mellan bältet och kroppen. Det gör att säkerhetsbältet inte skyddar lika bra och vid en krock kan bältets grepp om barnet lossna så barnet kastas ur bilstolen.
 
Så här kollar du att bältet sitter rätt:
 
- Sätt på barnet vinterkläder och sätt barnet i bilstolen.
- Justera bältet så det sitter bra.
- Lyft sedan barnet ur bilstolen utan att släppa efter på bältet och ta av vinterkläderna.
- Sätt tillbaka barnet i bilstolen utan att skärpa till bältet. Om du får plats med mer än två fingrar under skyddet för barnets skulderblad är plagget för tjockt och därmed inte säkert att ha på sig för barnet vid bilfärd.
 
Tips! Använd istället fleecekläder, mössa och vantar. Är det ett större barn som har jacka kan man dra bältet under jackan, iallafall över höftdelen. Dessutom kan man lägga filtar över barnet efter att man satt på säkerhetsbältet.
 
 
 Bild från november - 13
 
Info: Vi Föräldrar, nr 13/2013

Kommentarer
Postat av: Angelica

sv: Ja, särskilt när sängen finns :/
Vi måste verkligen ha varit förvirrade och kastat den av misstag :( Vilket är jättetråkigt.
Ja, det skulle inte slå fel att den kommer fram bara för att :O

-Vi har snart en knodd i bilstol. Beställde en och hoppas att den kommer inom kort.

Postat av: åsa i åsele

Det är faktiskt rätt skrämmande,
det är ju inte alltid lämpligt att ta av det lilla barnet ytterkläderna å sätta det i en nerkyld bil.

2015-01-19 @ 12:24:03
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: åsa i åsele

Jo jag vet :) det är inte så jag misstror Dig :)

2015-01-19 @ 13:23:17
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Postat av: Therese Bjärstig

Det är sant, tänkte på det bara för någon dag sedan då jag drog åt selen å Bogge klagade, men om de inte sitter tight så gör det ju ingen nytta! Så nu fick jag vatten på min kvarn ;-D Ha en fortsatt fin vecka!

2015-01-20 @ 08:26:22
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Anna - Vitt eller svart

Åh, det ahr jag tänkt på och det är ett gissel. När de är riktigt små kan man ju ta in stolen och sätta fast dem där, utan overall, men när de är större är det svårare. Det blir en massa meck med kläder på och av när det är iskallt ute.

Men vad gör väl det. Hellre det än ett dåligt skydd om man, ve och fasa, skulle krocka.

Tack för påminnelsen!

(Vi har förresten alltid med oss filtar och annat som kan vara bra om det händer något och vi blir stående i -30 några timmar.)

2015-01-20 @ 14:14:02
URL: http://vittellersvart.blogspot.se/
Postat av: anna

fy :( hade jag ingen aning om

2015-01-20 @ 18:37:54
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja, tänkte också på det häromdagen, så har inte tjockaste overallen på då hon åker nu, för när det ä nekylt i bilen och den inte är varmkörd måste de ju allt ha varmt på sig, inte alltid man har möjlighet att värma upp den först, men klart att säkerheten ska gå först

När det börjar bli trångt för henne med benen komme vi köpa annan stol, det var det vi gjorde nu, vår stol innan klarar upp till 13kg, men vi ansåg det var dags att byta

Nu låter det som du kritiserar vår stol, samt att jag känner mig som en oansvarig mamma, men det är bra att informera

Svar: Det var ingen kritik på nåt sätt och jag förstår inte riktigt heller hur du fick det till kritik, är ledsen att du uppfattade det så. Att det blir trångt i bilbarnstolen behöver iofs inte hända alla när barnen börjar bli kring 4 år, men för vår son blev det iaf det trots att vi försökte justera och maximera utrymmet för benen. Har vänner som har beklagat sig över samma sak. Och man är inte oansvarig för att man inte känner till det där om vinteroveraller, oansvarig är man om man skippar bilbarnstol ;)
Nu har jag svarat både här och i din blogg, men med lite olika svar. Kände att jag ville förklara lite mer vad jag menade med att jag tycker synd om barnen när det börjar bli trångt i bilbarnstol. Men bättre de sitter lite trångt än att de sitter oskyddat utan bilbarnstol.
radhuslivet.blogg.se

2015-01-23 @ 20:57:39
URL: http://myflowergirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0