Fudge brownies

Jag kan inte stå emot choklad, så när jag såg Hembakats recept på fudge brownies var jag tvungen att baka dessa godsaker på en gång!
 
Du behöver

125 g smör
2,5 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 nypa salt

chokladtryffel
1,5 dl vispgrädde
200 g mörk choklad
0,5 tsk smör

Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan socker, salt, kakao, vaniljsocker och ägg medan du rör om. Sist blandar du i mjölet och rör tills det blir en slät smet. Häll smeten i en form som är ca 18*25 cm (smöra och bröa alt använd bakplåtspapper). Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter, 175 grader.

Chokladtryffeln gör du genom att koka upp grädden. Stäng av plattan och stoppa i chokladen och smöret som får smälta på eftervärmen medan du rör om. Häll sedan över allt i en skål som du stoppar i kylskåpet så att tryffeln får tjockna. Rör om emellanåt och var observant på att tryffeln inte stelnar.

När tryffeln har tjocknat kan du breda ut den över kakan och skär sedan kakan i rutor i valfri storlek.

Vid servering kan du strö lite flingsalt över kakorna för en spännande smakkombination.

 
 

Kommentarer
Postat av: Decdia

Hihi, det ser ut som om även små lockas av dem. :)

2014-10-08 @ 14:41:44
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Angelica

Farligt gott ;)

Postat av: Beatrice

För dom där såg ju inte aaaaaalls goda ut ;)

2014-10-08 @ 20:18:14
URL: http://blogg.loppi.se/mamabeatrice/
Postat av: anna

mmmm, vattnas i munnen på mig nu. Du är så duktig som bakar och grejar, vill också kunna sådant. Kram

2014-10-09 @ 08:02:38
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0