Beroende?

Det pratas mycket om sockerberoende hit och dit. Men hur vet man om man verkligen är beroende? Det finns en lista på på symtom/beteenden som är tecken på att man är beroende och känner man igen sig i många utav dessa kan det vara en idé att tänka över sin konsumtion av just socker.
  • trötthet
  • dåligt humör
  • koncentrationssvårigheter
  • oro, rastlöshet
  • dålig sömn
  • huvudvärk
  • sötsug, särskilt när man är trött och stressad
  • viktuppgång
  • ser till att alltid ha sötsaker hemma
  • tycker att frukt inte är tillräckligt sött
  • ljuger om hur mycket bröd eller socker man äter
  • blir sur om någon ätit upp sista godiset
  • gömmer undan sötsaker, även för barn
(listan kommer från mabra.com)
(bild från nutrientrich.com)

Kommentarer
Postat av: Åsa

Genom min sjukdom, mitt sämre mående blir jag extremt trött, energilös och noll koncentration, jag har och är delvis fortfarande beroende av Coca cola för att orka fortsätta leva... fungera och orka finnas.

Socker finns överallt, svårt att undvika till 100%
Socker finns ju i både mat och bröd, inte enbart godis och så kallade sötsaker.
Frukt innehåller socker, liksom morot :)

Svar: Absolut! Jag menar inte att man ska kapa bort allt socker, det är ju omöjligt. Inte är jag heller ute efter att sluta frukt för att jag är rädd för fruktsocker. När jag pratar om socker och beroende menar jag mer när man är som jag, man äter och kan inte sluta. Jag kan ställa mig och göra en omgång chokladbollar bara för att trycka i mig dem på en timme. Jag stämmer in på flera av punkterna jag nämner i inlägget. Kan äta upp sonens lördagsgodis som han ska få bara för att jag inte kan låta bli och sen kan jag ljuga om var godiset tagit vägen (tex att jag bjöd bort det när jag fick besök) eller så skyndar jag till kiosken för att köpa nytt dagen efter så inte sambon ska fatta att jag ätit upp allt. Jag har ett väldigt osunt förhållande till socker och jag kämpar med att bli av med det, men det känns näst intill omöjligt :( Önskar jag kunde förhålla mig mer normalt till socker. Jag vet ju att man kan det, sambon är inte alls som jag är. Han har svårt för godis, slisk och sött. Då tar han sig hellre en god macka och sen är han nöjd.
radhuslivet.blogg.se

2014-09-16 @ 17:33:18
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Postat av: Åsa

Okey jag förstår.

För mig är det ju Coca cola å choklad som är boven i paradiset ;-) men finns det inte hemma så... jag köper sällan godis till mig, jag äter inte vad som helst då är det lätt att låta bli.

2014-09-16 @ 18:38:32
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Postat av: anna

ops, jag prickade in en hel del av dom

2014-09-17 @ 06:15:01
URL: http://heltenklaanna.blogg.se
Postat av: Znogge

Jag ställer mig lite tvekande till den "sockerskräck" som råder just nu. De åtta första punkterna kan stämma in på extremt mycket annat så jag tror inte att man lita för mycket på dem. Naturligtvis är lagom bäst men nu tycker jag nästan att det börjar bli hysteriskt. Det är lite konstigt att vi som vuxit upp med en annan syn på socker klarat oss ändå. Då var det mättade fettet farligt men det ska man frossa i nu enligt vissa dieter. Som sagt, lagom är bäst. Tror i alla fall jag!

Svar: Det är väl främst de sista punkterna man ska ha fokus på, absolut. Men tillsammans med de övriga kanske man får en bättre helhetsbild om läget. Och idag får vi i oss betydligt mer socker än förr. Tex ta bara läsk. På 60-talet drack vi i genomsnitt 22 liter/år per person, 2006 låg nivån på 90 liter per person! Idag finns ett enormt utbud av tex yoghurtar och smaksatta filsorter som innehåller massor av socker. Även utbudet av halvfabrikat är stort och där innehåller det mesta socker i massor. Dessutom finns det så mycket mer socker än bara det vanliga vita, ta tex fruktossirap som kan leda till fettlever och diabetes 2. Jag skulle kunna skriva massor om sockers negativa inverkan. Men jag håller med dig, lagom är bäst! Tyvärr har många svårt för att hålla sig på en lagom nivå. När jag pratar med vänner och bekanta om just socker är det många som berättar att de har svårt att låta bli att överkonsumera just socker, det är ett begär de inte kan stoppa och det är likadant för mig.
radhuslivet.blogg.se

2014-09-17 @ 06:57:01
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: znogge

Då är det inte helt bra nej...

2014-09-17 @ 08:29:20
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Matbloggstoppen


Follow on Bloglovin

RSS 2.0